29 października 2025
Bierzemy udział w projekcie naukowym AWF.
29 października klasa 2c brała udział w projekcie naukowym pod tytułem: „Wpływ krótkoterminowej praktyki jogi na wybrane zdolności koordynacyjne, funkcje poznawcze i poziom stresu u adolescentów problematycznie korzystających z Internetu.”
Badania prowadziła pani mgr Katarzyna Miecznik, pracownik Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu w Zakładzie Wychowania Fizycznego i Sportów Całego Życia. Opiekę nad uczniami sprawowały panie Alina Stephan-Śmidoda oraz Wioletta Pilarczyk-Urbaniak. Celem badań była ocena krótkoterminowego wpływu praktyki jogi na wybrane zdolności koordynacyjne, funkcje poznawcze oraz poziom stresu u adolescentów problematycznie korzystających z Internetu.
Nasi uczniowie podczas badania mieli okazję porównać jak zmieniają się ich parametry po ćwiczeniach jogi oraz po korzystaniu z Internetu i porównać je z wynikami pomiarów wykonanymi na początku dnia. Zmierzono im tętno, ciśnienie krwi, koordynację ruchową (równowagę) na platformie posturograficznej oraz koncentrację uwagi i funkcji wykonawczych za pomocą Wiedeńskiego Systemu Testów (Test Stroopa, Cognitrone). Całą procedurę poprzedziło wypełnianie kwestionariuszy dotyczących temperamentu, osobowości, aktywności fizycznej i snu.
Dla młodzieży to był dzień pełen wrażeń. Dużo było refleksji nad sobą przy wypełnianiu kwestionariuszy, następnie godziny pomiarów i obserwowania przebiegu badania. Dla niektórych najtrudniejsze do zniesienia były godziny bez telefonu. Czy ogólne wyniki badania potwierdzą hipotezy naukowe? Tego jeszcze nie wiemy. Natomiast uczestnicy badania wiedzą już teraz czy prowadzą zdrowy tryb życia, zapewniają sobie odpowiednią dawkę snu i balans między telefonem a innymi czynnościami i w jakim stopniu wpływa to na ich koncentrację.
Alina Stephan- Śmidoda
Wioletta Pilarczyk- Urbaniak
Nasi uczniowie podczas badania mieli okazję porównać jak zmieniają się ich parametry po ćwiczeniach jogi oraz po korzystaniu z Internetu i porównać je z wynikami pomiarów wykonanymi na początku dnia. Zmierzono im tętno, ciśnienie krwi, koordynację ruchową (równowagę) na platformie posturograficznej oraz koncentrację uwagi i funkcji wykonawczych za pomocą Wiedeńskiego Systemu Testów (Test Stroopa, Cognitrone). Całą procedurę poprzedziło wypełnianie kwestionariuszy dotyczących temperamentu, osobowości, aktywności fizycznej i snu.
Dla młodzieży to był dzień pełen wrażeń. Dużo było refleksji nad sobą przy wypełnianiu kwestionariuszy, następnie godziny pomiarów i obserwowania przebiegu badania. Dla niektórych najtrudniejsze do zniesienia były godziny bez telefonu. Czy ogólne wyniki badania potwierdzą hipotezy naukowe? Tego jeszcze nie wiemy. Natomiast uczestnicy badania wiedzą już teraz czy prowadzą zdrowy tryb życia, zapewniają sobie odpowiednią dawkę snu i balans między telefonem a innymi czynnościami i w jakim stopniu wpływa to na ich koncentrację.
Alina Stephan- Śmidoda
Wioletta Pilarczyk- Urbaniak









