Przedmiotowe Zasady Oceniania
Rok szkolny 2023/2024
1. Na lekcji języka niemieckiego obowiązują:
- podręcznik z ćwiczeniami
- zeszyt przedmiotowy
Nie można zgłaszać nieprzygotowania na zapowiedzianych pracach klasowych.
3. Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w semestrze za:
- Sprawdziany z ostatnich trzech lekcji (nie muszą być zapowiedziane)
- Prace klasowe z większej partii materiału (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem)
Jeżeli uczeń nie napisze pracy w wyznaczonym terminie z uwagi na nieobecność wynoszącą tydzień, wówczas musi umówić się indywidualnie z nauczycielem na kolejny termin.
W przypadku, gdy nieobecność nie przekroczyła tygodnia, uczeń musi napisać sprawdzian na najbliższych zajęciach. - Odpowiedź ustna
- Aktywność na lekcjach
- Nieprzygotowanie do lekcji
- Brak zadania lub brak zeszytu, jeśli było zadanie domowe
- Brak ćwiczeń, jeśli było w nich zadanie domowe
- Za aktywność na lekcjach uczeń otrzymuje „+“, trzy „+“ dają ocenę bardzo dobrą
- uczeń otrzymuje „-” za:
- brak pracy na lekcji i niewykonywanie poleceń nauczyciela
- nieprawidłowe odpowiedzi na lekcji z zakresu przerobionego materiału. Trzy „-” dają ocenę niedostateczną.
SYSTEM ŚREDNIEJ WAŻONEJ NA LEKCJACH JĘZYKA NIEMIECKIEGO
1. Tabela przyporządkowania wagi poszczególnym formom aktywności ucznia:
Forma aktywności |
waga |
Praca klasowa |
6 |
3. Uwagi:
- W semestrze możesz poprawić dwie oceny w terminie ustalonym razem z nauczycielem. Do średniej ważonej liczą się wszystkie oceny.
4. Ocena na zakończenie roku jest średnią arytmetyczną ze średnich ważonych semestru I i II.
5. Progi wymagane na poszczególne oceny:
Ocena |
Średnia |
Wymagania na poszczególne oceny
Ocena niedostateczna
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń nie rozumie tekstów w zakresie powyżej 39%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń nie rozumie ogólnego sensu czytanego tekstu, nie umie wyszukać w tekście żądanej informacji.
Wypowiedź pisemna: uczeń nie potrafi sformułować komunikatywnej wypowiedzi pisemnej.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne uniemożliwiające komunikację językową, ma braki we wiadomościach i umiejętnościach.
Ocena dopuszczająca
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 40%–55%.
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie ogólny sens czytanego tekstu, zadania do tekstu potrafi wykonać w zakresie 40–55%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi skomponować prostą, w większości zrozumiałą wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które utrudniają komunikację.
Ocena dostateczna
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 56%–74%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 56%–74%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować zrozumiałą wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji.
Ocena dobra
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 75%–89%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 75%–89%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować logiczną i spójną wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji.
Ocena bardzo dobra
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 90%–98%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 90%–98%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia sporadyczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, nie zakłócające komunikacji.
Ocena celująca
Rozumienie tekstu słuchanego/czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 99%–100%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający bardzo urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe.
Gramatyka i leksyka: uczeń nie popełnia błędów gramatycznych, leksykalnych ani ortograficznych lub występują one bardzo rzadko i są drobne.
Uczeń wykazuje zainteresowanie przedmiotem, przejawiające się bardzo bogatą wiedzą i umiejętnościami, rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności, uczestniczy w konkursach przedmiotowych.