31 marca 2021

Równania miłości w LO w Tarnowie Podgórnym

Czy miłość da się opisać wzorem? Zapisać za pomocą algorytmu, zaprogramować tak, aby narysowany został przepiękny symbol miłości, jakim jest serce? Czy wyznanie miłości może być ukryte w zapisie funkcji ? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali nasi uczniowie biorąc udział w dodatkowych zajęciach projektowych . Tam poznali obsługę i wykorzystanie programu GeoGebra. Nauczyli się tworzyć animacji, rysować wykresy funkcji. Dowiedzieli się czym jest fraktal i w jaki sposób można go zbudować. Zdobytą wiedze wykorzystali biorąc udział w konkursie gminnym „Równanie miłości – krzywa sercowa”. Zadaniem uczniów było stworzyć fraktal, kardioidę, rozszyfrować rebus, w którym było ukryte wyznanie miłości oraz odpowiedzieć na pytania dotyczące serca. Uczniowie bardzo kreatywnie podeszli do zadań: rysowali, przekształcali wykresy funkcji, wyszywali i programowali.

Okazało się, że symbol miłości opisuje się za pomocą wzoru na krzywą sercową, jaką jest kardioida. Nakłada się na siebie dwie elipsy, by przy odpowiednich założeniach utworzyć serce w układzie współrzędnych. Wyznanie miłości natomiast może być ukryte w wykresie funkcji wartości bezwzględnej, funkcji wymiernej oraz trygonometrycznej. Serduszko matematyczne powstaje również ze zwykłych obiektów samopodobnych, niezwykle subtelnych i nieskończonych.

Zobaczcie, jakie powstały prace naszych uczniów: fraktalne serduszka, geometryczne kardioidy i graficzne wyznania miłości.

Monika Wiśniewska

Projekt został zrealizowany dzięki dofinansowaniu mBanku.
Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Logo projektu
Prace uczniów
Prace uczniów
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.