IV Turniej Debat Historycznych IPN w Poznaniu
13 lutego 2019 r. na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu. Początek turnieju o godz. 9:00. W turnieju weźmie w udział 12 najlepszych drużyn debatanckich z całej Wielkopolski, które podzielimy na trzy grupy A, B, C, po cztery drużyny w każdej grupie.
Turniej
- Faza grupowa
Jednocześnie odbywać się będzie 6 debat w kolejnych III turach (na zasadzie każda drużyna debatuje z każdą w grupie). Fazę grupową opuszczą dwie najlepsze drużyny z grup oraz dwie najlepsze, które zajęły trzecie miejsca. Razem fazę grupową opuści osiem drużyn. Po fazie grupowej nastąpi przerwa i losowanie.
- Faza pucharowa
W ćwierćfinale spotka się osiem drużyn, które opuściły fazę grupową. Cztery zwycięskie zespoły z ćwierćfinałów będą debatować w półfinale, a dwie zwycięskie w Wielkim Finale. Nie będzie debaty o trzecie miejsce! Najlepsza drużyna turnieju będzie reprezentowała województwo wielkopolskie w Finale Turnieju Debat Historycznych IPN w Warszawie (czerwiec 2019).
Zastrzegamy sobie prawo do zmian niniejszego harmonogramu.
Tezy IV Turnieju Debat Historycznych IPN
Układ turnieju spowodował, że zmniejszyliśmy ilość tez w turnieju. Zrezygnowaliśmy z dwóch wcześniej podanych tez: Wojciech Korfanty był najważniejszym polskim przywódcą narodowym w zaborze pruskim oraz Działalność Polskiego Komitetu Narodowego w Paryżu miała kluczowe znaczenie dla odzyskania przez Polskę niepodległości.
Tezy IV TDH
Teza I: Armia Wielkopolska była najnowocześniejszą formacją zbrojną odradzającej się Polski.
Teza II: Ignacy Jan Paderewski miał decydujący wpływ na wybuch Powstania Wielkopolskiego.
Teza III: Działania dyplomatyczne odegrały większą rolę w przyłączeniu ziem zaboru pruskiego do odradzającej się Polski, niż działania militarne.
Teza IV: Józef Piłsudski miał największe zasługi dla odbudowy niepodległego państwa polskiego w 1918 r.
Teza V: Walka zbrojna była skuteczniejszą drogą wiodącą Polaków do niepodległości niż postawy pozytywistyczne.
Teza VI: Polki odegrały najważniejszą rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych w narodzie w XIX i XX w.