Przedmiotowe Zasady Oceniania
Rok szkolny 2023/2024
1. Na lekcji języka niemieckiego obowiązują:
- podręcznik i ćwiczeniapodpisane imieniem i nazwiskiem
- zeszyt przedmiotowy
Nie można zgłaszać nieprzygotowania na zapowiedzianych sprawdzianach, kartkówkach bądź innych formach sprawdzających .
3. Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w semestrze za:
- Kartkówki z ostatnich trzech lekcji (nie muszą być zapowiedziane)
- Sprawdziany z większej partii materiału (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem)
Jeżeli uczeń nie napisze pracy w wyznaczonym terminie z uwagi na nieobecność wynoszącą tydzień, wówczas musi umówić się indywidualnie z nauczycielem na kolejny termin.
W przypadku, gdy nieobecność nie przekroczyła tygodnia, uczeń musi napisać sprawdzian na najbliższych zajęciach. - Odpowiedź ustna
- Aktywność na lekcjach
- Nieprzygotowanie do lekcji
- Brak zadania lub brak zeszytu, jeśli było zadanie domowe
- Brak ćwiczeń, jeśli było w nich zadanie domowe
- Za aktywność na lekcjach uczeń otrzymuje „+“, trzy „+“ dają ocenę bardzo dobrą
- Uczeń otrzymuje „-” za:
- brak pracy na lekcji i niewykonywanie poleceń nauczyciela
- nieprawidłowe odpowiedzi na lekcji z zakresu przerobionego materiału.
Trzy „-” dają ocenę niedostateczną.
Tabela przyporządkowania wagi poszczególnym formom aktywności ucznia:
Forma aktywności |
waga |
Sprawdzian |
6 |
Uwagi:
- W semestrze możesz poprawić dwie oceny w terminie w terminie do dwóch tygodni po ich uzyskaniu.
6. Ocena na zakończenie roku jest średnią ważoną ocen otrzymanych w ciągu całego roku.
7. Progi wymagane na poszczególne oceny:
Ocena |
Średnia |
Wymagania na poszczególne oceny
Ocena niedostateczna
Rozumienie ze słuchu: uczeń nie rozumie tekstów w zakresie powyżej 40%.
Czytanie: uczeń nie rozumie ogólnego sensu czytanego tekstu, nie umie wyszukać w tekście żądanej informacji.
Pisanie: uczeń nie potrafi sformułować komunikatywnej wypowiedzi pisemnej.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne uniemożliwiające komunikację językową, ma braki we wiadomościach i umiejętnościach.
Ocena dopuszczająca
Rozumienie ze słuchu: uczeń rozumie teksty w zakresie 40%–56%.
Czytanie: uczeń rozumie ogólny sens czytanego tekstu, zadania do tekstu potrafi wykonać w zakresie 40–56%.
Pisanie: uczeń potrafi skomponować prostą, w większości zrozumiałą wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które utrudniają komunikację.
Ocena dostateczna
Rozumienie ze słuchu: uczeń rozumie teksty w zakresie 56%–74%.
Czytanie: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 56%–74%.
Pisanie: uczeń potrafi sformułować zrozumiałą wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji.
Ocena dobra
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 74%–89%.
Czytanie: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 74%–89%.
Pisanie: uczeń potrafi sformułować logiczną i spójną wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji.
Ocena bardzo dobra
Rozumienie ze słuchu: uczeń rozumie teksty w zakresie 89%–99%.
Czytanie: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 89%–99%.
Pisanie: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia sporadyczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, nie zakłócające komunikacji.
Ocena celująca
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający bardzo urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe.
Gramatyka i leksyka: uczeń nie popełnia błędów gramatycznych, leksykalnych ani ortograficznych lub występują one bardzo rzadko i są drobne.
Uczeń wykazuje zainteresowanie przedmiotem, przejawiające się bardzo bogatą wiedzą i umiejętnościami, rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności, uczestniczy w konkursach przedmiotowych.