Ruszyła kampania #STOPFEJKFRIENDS
Dane na temat palenia wśród polskiej młodzieży mogą wprawić w przygnębienie. Według badania zrealizowanego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, niemal 60 procent osób w wieku 15-18 lat przynajmniej raz sięgnęło po papierosa.
Na podstawie badań Fabryka Komunikacji Społecznej w konsultacji z ekspertami NIZP-PZH opracowała kreację kampanii. Kampania #STOPFEJKFRIENDS została zbudowana wokół postaci Jana Fejka – personifikacji nałogu nikotynowego. Fejk jest symbolem fałszywego przyjaciela, który w przebiegły sposób manipuluje i niszczy drugą osobę, by osiągnąć swoje cele. Pod maską „fajnego kumpla” kryje się toksyczna osoba, ktoś, kogo należy się wystrzegać. Przyjaźń z Fejkiem – podobnie jak przyjaźń z papierosem lub e-papierosem – powoduje przykre konsekwencje: straty finansowe, spadek kondycji fizycznej, zepsucie relacji z najbliższymi. Pozwoliło to ukazać w obrazowy, plastyczny sposób zdradliwą relację, w jaką wchodzi młody człowiek, który zaczyna palić.
Spot wyreżyserowała Nastazja Gonera, Fejka zagrał Mikołaj Kubacki, aktor Starego Teatru w Krakowie.