15 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowy Zasady Oceniania – filozofia

Klasy: I A, I B, I C - Rok szkolny 2024/2025

1. Na lekcjach filozofii oceny cząstkowe wystawiane są według wagi

Forma aktywności

Waga

Sprawdzian i testy z wiedzy
Kartkówki
Zadania domowe długoterminowe, projekty, prezentacje, referaty
Odpowiedź ustna na lekcji
Pisemna analiza tekstu filozoficznego - praca na lekcji 
Wypowiedzi analityczne podczas zajęć 
Zadanie domowe krótkoterminowe

4
3
4

3
3
2
2

2. Progi wymagane na poszczególne oceny śródroczne i roczne (w ocenie rocznej na świadectwie nie ma plusów ani minusów):

Ocena

Średnia

Celujący
Bardzo dobry +
Bardzo dobry
Dobry +                    
Dobry                       
Dostateczny +                       Dostateczny             
Dopuszczający +        Dopuszczający         
Niedostateczny +     
Niedostateczny         

5,6 – 6
5,2 – 5,59
4,6 – 5,19
4,2 – 4,59
3,7 – 4,19
3,2 – 3,69
2,7 – 3,19
2,2 – 2,69
1,8 – 2,19
1,4 – 1,79
1,0 – 1,39

3. Progi procentowe na poszczególne oceny cząstkowe:

  • 100%                   -       celujący
  • 90% - 99%           -       bardzo dobry      (96%-99%- bardzo dobry +)
  • 75% - 89%           -       dobry                  (84%-89%- dobry+)
  • 56% - 74%           -       dostateczny        (69%-74%- dostateczny+)
  • 40% - 55%           -       dopuszczający     (50%-55%- dopuszczający+)
  • mniej niż 40%      -       niedostateczny

4. Ocenie podlegają:

  • sprawdziany i testy sprawdzające wiedzę:
  • kartkówki (zakres wiedzy z maksymalnie trzech ostatnich lekcji);
  • zadania domowe długoterminowe, praca nad projektem, przygotowanie prezentacji na wybrany temat lub przygotowanie referatu;
  • zadania domowe krótkoterminowe, np. notatki analityczne i syntetyzujące,  odpowiedzi na pytania z podręcznika, poszukiwanie informacji w źródłach;
  • pisemna analiza tekstu filozoficznego;
  • odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
  • wypowiedzi analityczne podczas zajęć (mogą być zarówno pisemne, jak i ustne) - krótkie wypowiedzi ucznia dokumentujące znajomość wymaganych treści, umiejętność uruchamiania kontekstów, umiejętność łączenia elementów  filozoficznych z własnymi doświadczeniami.

5. Sprawdziany oraz testy sprawdzające  wiedzę będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e-dzienniku. Podany również zostanie ich zakres tematyczny.

6. Kartkówki nie są zapowiadane.

7. Wszelkie prace niesamodzielne skutkować będą oceną niedostateczną.

8. Po okresie nieobecności uczeń jest zobowiązany (w ciągu tygodnia) uzupełnić braki materiału.

9. Wypowiedzi analityczne podczas zajęć będą oznaczone w dzienniku znakiem „+”. Cztery plusy zamieniane będą na ocenę „celującą”. „Plus” można otrzymać też za dodatkowe zadanie domowe, które zawiera fragmenty analityczne, kontekstowe, dokumentujące rozumienie treści zawartych w podstawie programowej.

10. Nieprzygotowanie do lekcji odnotowane zostanie w dzienniku znakiem „np”, a brak zadania znakiem „bz”.

11. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik.  Obowiązkiem ucznia jest też prowadzenie zeszytu przedmiotowego.

12. Ocenę niedostateczną ze sprawdzianów i testów z wiedzy oraz długoterminowych zadań domowych można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. W sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem.

13.Uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu lub testu  z wiedzy, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin i przystąpić do napisania pracy. W przypadku nieobecności podczas  innych prac pisemnych uczeń ma obowiązek napisać pracę pisemną na następnej lekcji lub w sytuacji wyjątkowej w terminie ustalonym z nauczycielem.

14*. W przypadku zdalnego nauczania nauczyciel może zastąpić sprawdzian z wiedzy odpowiedzią ustną.

15. Najwyżej będzie oceniany ten uczeń, który wykaże się oryginalnością dowodzenia i myśleniem krytycznym  oraz poszukuje nowych rozwiązań problemów.  

16. Relacje na lekcjach:

  • nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu;
  • nie przerywamy swoich wypowiedzi, gdy chcemy zabrać głos- podnosimy rękę:
  • dyskutujemy za pomocą argumentów, podczas dyskusji  skupiamy się na problemie, a nie na rozmówcach;
  • na lekcjach wyłączone są i schowane telefony komórkowe (można z nich korzystać tylko na wyraźne polecenie nauczyciela), w trakcie prac klasowych i innych prac pisemnych telefony są zdeponowane na biurku nauczyciela;
  •  można mieć na ławce napoje, nie jest jednak mile widziane jedzenie i żucie gumy na lekcjach.
Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.