15 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe zasady oceniania – język polski

Klasy: I A, II A, II B, III A 
Rok szkolny 2024/2025

1. Na lekcjach języka polskiego oceny cząstkowe wystawiane są według wagi: 

Forma aktywności

Waga


Sprawdzian semestralny, praca semestralna
Wypracowanie klasowe
Sprawdziany z wiedzy, testy czytania ze zrozumieniem, testy historycznoliterackie
Przygotowanie prezentacji, referatu, filmu, realizacja projektu
Kartkówki
Zadania domowe długoterminowe
Odpowiedzi ustne na lekcji
Prace i zadania pisemne  realizowane  na lekcji
Sprawdziany ze znajomości lektur
Wypowiedzi analityczne podczas zajęć
Zadania domowe krótkoterminowe

7
6
5

4
3
4
3
3
4
2
2

2. Progi wymagane na poszczególne oceny śródroczne i roczne (w ocenie rocznej na świadectwie nie ma plusów ani minusów):

Ocena

Średnia

Celujący
Bardzo dobry +
Bardzo dobry
Dobry +                    
Dobry                       
Dostateczny +                       Dostateczny             
Dopuszczający +        Dopuszczający         
Niedostateczny +     
Niedostateczny         

5,6 – 6
5,2 – 5,59
4,6 – 5,19
4,2 – 4,59
3,7 – 4,19
3,2 – 3,69
2,7 – 3,19
2,2 – 2,69
1,8 – 2,19
1,4 – 1,79
1,0 – 1,39

3. Progi procentowe na poszczególne oceny cząstkowe:

  •   100%                    -       celujący
  •   90% - 99%           -       bardzo dobry      (96%-99%- bardzo dobry +)
  •   75% - 89%           -       dobry                   (84%-89%- dobry+)
  •   56% - 74%           -       dostateczny         (69%-74%- dostateczny+)
  •   40% - 55%           -       dopuszczający     (50%-55%- dopuszczający+)
  •   mniej niż 40%     -       niedostateczny

4. Ocenie podlegają:

  • sprawdziany semestralne - sprawdzian z omówionych w danym semestrze treści historycznoliterackich i umiejętności wykorzystania kontekstów historycznoliterackich przy analizie i interpretacji tekstów;
  • prace semestralne - prace o charakterze syntetycznym i/lub analitycznym rozwijające treści nauczania w danym semestrze, prace mogą mieć formę referatu, eseju lub też inną - zaproponowaną przez ucznia i zatwierdzoną przez nauczyciela;
  • wypracowania  klasowe - tworzenie tekstu własnego o charakterze problemowym i interpretacyjnym w oparciu o tekst literacki;
  • testy sprawdzające rozumienie czytanego tekstu, testy historycznoliterackie, sprawdziany z wiedzy wiedzę oraz szkice interpretacyjne tekstów kultury;
  • przygotowanie prezentacji na wybrany temat lub przygotowanie referatu, realizacja projektu, filmu;
  • zadania domowe długoterminowe - sprawdzające umiejętność pisania wypracowań o charakterze argumentacyjnym lub testów czytania ze zrozumieniem, testów historycznoliterackich, a także innych wskazanych w podstawie programowej form wypowiedzi pisemnej; 
  • zadania domowe krótkoterminowe, np. minirozprawki, notatki syntetyzujące, odpowiedzi na pytania z podręcznika, streszczenia;
  • sprawdziany ze znajomości treści lektur;
  • prace i zadania pisemne realizowane podczas lekcji - od wypracowań klasowych,  sprawdzianów i testów z wiedzy różnią się dopuszczalnością korzystania z pomocy dydaktycznych (zeszytu, słownika, podręcznika, tekstu literackiego);
  • odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
  • wypowiedzi analityczne podczas zajęć (mogą być zarówno pisemne, jak i ustne) - krótkie wypowiedzi ucznia dokumentujące znajomość wymaganych treści, umiejętność uruchamiania kontekstów, umiejętność łączenia elementów kulturowych z własnymi doświadczeniami.

5. Sprawdziany semestralne będą przeprowadzane ok. 3 tygodnie przed wystawieniem ocen semestralnych i zapowiadane z dwutygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e-dzienniku. Sprawdziany te będą przeprowadzane w każdym semestrze z wyjątkiem pierwszego semestru klasy pierwszej oraz drugiego semestru klasy czwartej. Uczniowie, którzy na tydzień przed  sprawdzianem wykażą się frekwencją wyższą niż 90% i przygotowaniem do każdej lekcji w semestrze, mogą być z niego zwolnieni (w czasie sprawdzianu przydzielone zostanie im inne zadanie- ustalone wcześniej z nauczycielem). Zwolnieni ze sprawdzianu mogą być także uczniowie, którzy podejmą się samodzielnej realizacji projektu semestralnego w ustalonej wraz z nauczycielem formie.

6. Sprawdziany i testy wiedzy, testy historycznoliterackie oraz testy czytania ze zrozumieniem będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e-dzienniku, podany zostanie również zakres tematyczny  tych form sprawdzających.

7. Kartkówki nie są zapowiadane.

8. Wszelkie prace niesamodzielne skutkować będą oceną niedostateczną.

9. Po okresie nieobecności w ciągu tygodnia należy uzupełnić braki materiału.

10. Wypowiedzi analityczne podczas zajęć będą oznaczone w dzienniku znakiem „+”. Sześć plusów zamieniane będzie na ocenę „celującą”. „Plus” można otrzymać też za dodatkowe zadanie domowe, które zawiera fragmenty analityczne, kontekstowe, dokumentujące rozumienie treści zawartych w podstawie programowej.

11. Nieprzygotowanie do lekcji odnotowane zostanie w dzienniku znakiem „np”, a brak zadania znakiem „bz”.

12. Przed omawianiem lektury przeprowadzane będą sprawdziany ze znajomości treści.

13. Podczas omawiania lektury uczeń jest zobowiązany do przynoszenia tekstu lektury

14. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik.

15. Obowiązkiem ucznia jest prowadzenie zeszytu przedmiotowego.

16. Ocenę niedostateczną ze sprawdzianów z wiedzy, testów czytania ze zrozumieniem, wypracowań klasowych  długoterminowych zadań domowych można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. W sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem.

17*.  W przypadku zdalnego nauczania nauczyciel może zastąpić sprawdzian z wiedzy odpowiedzią ustną.

18. Uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu z wiedzy, testu historycznoliterackiego lub sprawdzianu semestralnego, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin i przystąpić do napisania pracy. W przypadku nieobecności podczas innych prac pisemnych uczeń ma obowiązek napisać pracę pisemną na następnej lekcji lub w sytuacji wyjątkowej w terminie ustalonym z nauczycielem.

19. Najwyżej będzie oceniany ten uczeń, który wykaże się oryginalnością dowodzenia i myśleniem krytycznym oraz poszukuje nowych rozwiązań problemów. 

20. Relacje na lekcjach:

  • nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu;
  • nie przerywamy swoich wypowiedzi, gdy chcemy zabrać głos- podnosimy rękę:
  • dyskutujemy za pomocą argumentów, podczas dyskusji  skupiamy się na problemie, a nie na rozmówcach;
  • na lekcjach wyłączone są i schowane telefony komórkowe (można z nich korzystać tylko na wyraźne polecenie nauczyciela), w trakcie prac klasowych i innych prac pisemnych telefony są zdeponowane na biurku nauczyciela;
  • można mieć na ławce napoje, nie jest jednak mile widziane jedzenie i żucie gumy na lekcjach.
Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.