Przedmiotowe Zasady Oceniania
Rok szkolny 2023/2024
1. Na lekcjach języka angielskiego obowiązują:
- podręcznik
- ćwiczenia
- zeszyt przedmiotowy / zeszyt do wypracowań (16-kartkowy, miękka okładka)
2. Uczeń ma prawo zgłosić dwa/trzy[1] razy w semestrze nieprzygotowanie do zajęć. Wyjątek stanowi dłuższa choroba, pobyt w szpitalu (ponad miesiąc) – wówczas uczeń zobowiązany jest ustalić z nauczycielem termin uzupełnienia materiału. Nie można zgłaszać nieprzygotowania na zapowiedzianych pracach klasowych (sprawdzianach) i kartkówkach oraz lekcjach, na których konkretny uczeń miał przygotować wystąpienie. Nieprzygotowanie należy zgłosić przed rozpoczęciem lekcji w sali (przed rozpoczęciem omawiania tematu).
3. Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w semestrze za:
- kartkówki z ostatnich trzech tematów (nie muszą być zapowiedziane)
- prace klasowe (sprawdziany) z większej partii materiału (zapowiedziane z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem)
- wypowiedzi pisemne (listy, rozprawki, artykuły – pisemne prace maturalne) – pisane na lekcji lub w domu
- odpowiedzi ustne
- pracę na lekcji
- nieprzygotowanie do lekcji / brak zadania domowego (za brak zadania domowego uznaje się również brak podręcznika, ćwiczeń lub zeszytu, jeśli było tam zadanie domowe do zrobienia)
- za aktywność na lekcjach uczeń otrzymuje „+“, pięć „+“ daje ocenę bardzo dobrą, sześć „+” ocenę celującą
- udział w projektach językowych, olimpiadzie i konkursach (jeśli uzyska wysoki wynik)
- uczeń otrzymuje „ – ” za:
- brak pracy na lekcji i niewykonywanie poleceń nauczyciela
- brak podręcznika lub ćwiczeń. Trzy „ – ” dają ocenę niedostateczną.
4. Na lekcjach języka angielskiego obowiązuje system średniej oceny ważonej.
Tabela przyporządkowania wagi poszczególnym formom aktywności ucznia:
Forma aktywności |
Waga |
Praca klasowa obejmująca więcej niż 3 działy |
8 |
5. Wskazaniem do wystawienia oceny semestralnej jest średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego semestru, jednak nauczyciel ma prawo w wyjątkowych przypadkach podwyższyć ocenę końcową, np. jeśli uczeń zrobi ogromny postęp w semestrze, wykaże się wielką aktywnością na lekcjach, udziałem w konkursach itp.
6. Progi wymagane na poszczególne oceny (uczeń może otrzymać ocenę semestralną z plusem/minusem, co będzie dla niego wskazaniem, że ocena jest mocna/słaba – dotyczy sytuacji, gdy uczeń otrzymuje ocenę przy skrajnych wynikach):
Ocena Celujący |
Średnia 5,51 – 6,00 |
7. Progi procentowe obowiązujące przy ocenianiu prac klasowych i kartkówek:
- 98%–100% - ocena celująca
- 90%–97% - ocena bardzo dobra
- 75%–89% - ocena dobra
- 56%–74% - ocena dostateczna
- 40%–55% - ocena dopuszczająca
- Poniżej 40% - ocena niedostateczna
Uwagi:
- Ocenę niedostateczną z pracy klasowej uczeń ma prawo (nie musi) poprawić w drugim terminie sprawdzianu (termin ustalany przez uczniów z nauczycielem – jeden wspólny dla nieobecnych na pierwszym terminie i poprawiających). Wyjątek stanowi osoba, która była nieobecna przez dłuższy czas (miesiąc) lub w obu terminach ze względu na ciągłą nieobecność (wówczas należy umówić się indywidualnie na inny termin – osobą odpowiedzialną za uzgodnienie terminu jest uczeń – jeśli uczeń nie dopełni tego obowiązku, nauczyciel ma prawo zażądać od ucznia napisania pracy klasowej w dowolnym terminie natychmiast po upływie dwóch tygodni od powrotu do szkoły).
- Uczeń, który był nieobecny na obu terminach pracy klasowej (bez względu na powód) i nie była to nieobecność ciągła wynikająca z choroby/zdarzeń losowych, zobowiązany jest napisać pracę klasową na pierwszej lekcji języka angielskiego po powrocie do szkoły. Jeśli uczeń odmówi pisania pracy klasowej w tym terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Nie ma możliwości poprawy pozostałych ocen w trakcie trwania semestru.
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na semestr, zobowiązany jest zaliczyć go w wyznaczonym terminie. Zaliczenie obejmuje wymagania na ocenę dopuszczającą, ale uczeń zobowiązany jest zaliczyć pracę na 60%. W przypadku ucznia, który zaliczył semestr w takim trybie, średnia ważona wynosi 1,8.
- W przypadku nauczania zdalnego nauczyciel ma prawo zrezygnować z niektórych prac pisemnych i odpytać ucznia z materiału przewidzianego na sprawdzian. W razie podejrzenia o brak samodzielności podczas pisania sprawdzianu czy kartkówki podczas nauczania zdalnego, nauczyciel ma prawo dodatkowo odpytać ucznia z danego materiału.