Przedmiotowe Zasady Oceniania
Przedmiotowe Zasady Oceniania - HISTORIA
Wymagania na poszczególne oceny:
Ocenę celującą – otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami,
- proponuje nietypowe rozwiązania,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach na szczeblu wyższym niż szkolnym,
- jest aktywny na lekcji,
(Uczeń nie musi spełniać wszystkich kryteriów)
Ocenę bardzo dobrą – otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania,
wiązanych z literaturą, sztuką, geografią,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy podczas pracy na lekcji i w rozwiązywaniu zadań domowych,
- samodzielnie interpretuje źródła,
- jest aktywny na lekcji,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach.
Ocenę dobrą – otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużej mierze wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania,
- samodzielnie stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu sytuacji problemowych,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- jest aktywny na lekcji.
Ocenę dostateczną – otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości umiejętności przewidziane w programie nauczania,
- podstawowym źródłem wiadomości jest podręcznik, z innych źródeł korzysta przy pomocy nauczyciela,
- rozwiązuje przy pomocy nauczyciela typowe zadanie,
- jest mało aktywny.
Ocenę dopuszczającą - otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje poważne braki w wiadomościach i umiejętnościach przewidzianych programem,
- nie jest w stanie samodzielnie pracować i aktywnie uczestniczyć w lekcji
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania, o niewielkim stopniu trudności
Ocenę niedostateczną – otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności zawartych w programie,
- nie potrafi, nawet z pomocą nauczyciela rozwiązać prostych problemów.
Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
1. Pisemne prace klasowe i kartkówki
Nauczyciel sprawdza i ocenia wyniki prac klasowych, testów i sprawdzianów zgodnie z przyjętymi zasadami oceniania prac pisemnych przyjętych w dokumentach dotyczących oceniania w szkole.
Prace klasowe i testy są zapowiadane co najmniej tydzień wcześniej. Są one obowiązkowe, osoby, które były nieobecne w danym dniu mają obowiązek zdać ten materiał na najbliższych zajęciach. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności termin ustalony zostanie z nauczycielem.
W przypadku oceny niedostatecznej nauczyciel może zrobić poprawę, ale nie ma takiego obowiązku.
Kartkówki są niezapowiedziane i nie podlegają poprawie.
2. Praca na lekcji
- Obserwacja uczniów w trakcie uczenia się
Nauczyciel obserwuje działanie uczniów w zespole i podczas pracy indywidualnej z tekstem i mapą , zwraca uwagę na ich pomysły, poziom wiedzy, umiejętności współpracy, zaangażowanie.
Za aktywne uczestniczenie w lekcji uczeń może otrzymać plusa „+”, albo za szczególne zaangażowanie nawet ocenę wpisaną do dziennika. Otrzymanie sześciu plusów daje uczniowi ocenę celującą; pięć plusów – ocenę bardzo dobrą, cztery plusy ocenę dobrą.
Brak jakiejkolwiek pracy ucznia na lekcji, pomimo kontroli i zwracania uwagi przez nauczyciela oraz nie wykonanie ćwiczenia i zadania może skutkować oceną niedostateczną wpisaną na danej lekcji do dziennika.
3. Wypowiedź ustna:
- w odpowiedzi ustnej ucznia ocenie podlega: zawartość merytoryczna wypowiedzi, w tym posługiwanie się terminologią przedmiotową, kompozycja logiczna i spójność rozwiązania, umiejętność uzasadniania i argumentowania, formułowania myśli, wyrażania sądów i opinii, jasność i precyzyjność wypowiedzi, poprawność językowa;
- wypowiedź ustna ucznia na lekcji dotyczy materiału programowego z trzech ostatnich lekcji bieżących;
- wystawiona ocena powinna być krótko uzasadniona przez nauczyciela;
- ocena z odpowiedzi ustnej ucznia nie podlega poprawie.
4. Prace pisemne:
- zadania domowe w formie dłuższej wypowiedzi – referatu, opisu, notatki, wypracowania, albo w formie odpowiedzi na postawione pytania.
- brak zgłoszenia nieodrobionej pracy domowej odkryty przez nauczyciela w czasie lekcji skutkuje oceną niedostateczną wpisaną do dziennika.
- przy ocenie pisemnej pracy domowej uwzględnia się: zgodność z tematem pracy, poprawność merytoryczną, zawartość rzeczową, wkład pracy ucznia, kreatywność.
5. Praca metodą Projektów
Elementy, które stanowią podstawę do oceny pracy tą metodą:
- planowanie pracy
Nauczyciel, konsultując się z uczniami, powinien zwrócić uwagę na plan pracy grupy oraz przydział zadań dla poszczególnych jej członków.
- przygotowanie do konsultacji
Przedmiotem oceny jest tu terminowość przygotowań, sposób zaprezentowania zgromadzonych materiałów, stopień zaawansowania prac wykonywanych przez poszczególnych członków zespołu.
- zebrane materiały
Przedmiotem oceny powinny być zebrane przez uczniów materiały: ich różnorodność, poprawność merytoryczna oraz walory związane z ich atrakcyjnością dla pozostałych uczniów. Uczniowie powinni wskazywać również ich źródła.
- prezentacja
W przypadku prezentacji należy zwrócić uwagę na zaangażowanie całego zespołu, jej poprawność merytoryczną oraz atrakcyjność.
- przygotowanie materiałów dla ucznia
Dodatkowym elementem oceny mogą stać się karty pracy ucznia do wypełniania w trakcie prezentacji projektu.
6. Uczeń jest zobowiązany do noszenia podręcznika i zeszytu. Uczeń ma prawo do zgłoszenia przed lekcją nieprzygotowania- Klasy humanistyczne 2 nieprzygotowania w semestrze, a klasy nie humanistyczne 1 nieprzygotowanie).
Nieprzygotowania nie można zgłaszać w dniu zapowiedzianej pracy pisemnej czy kartkówki, a także w ostatnim tygodniu przed terminem wystawienia ocen.
Przekroczenie limitu nieprzygotowań skutkuje oceną niedostateczną.
Przedmiotowy system oceniania – historia
Rok szkolny 2023/2024
Pliki do pobrania:
- PSOPrzedmiotowy system oceniania - historia