Przedmiotowe Zasady Oceniania
Przedmiotowe Zasady Oceniania – informatyka
Rok szkolny 2024/2025
I. Zasady oceniania:
- Uczeń ma prawo zgłosić trzy razy w semestrze nieprzygotowanie do zajęć, wynikające z choroby, sytuacji losowych itp. (nie dotyczy to zapowiedzianych prac pisemnych). Wyjątek stanowi dłuższa choroba, pobyt w szpitalu (powyżej 2 tygodni).
Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak pracy domowej (praca domowa bez rozwiązania, same odpowiedzi) lub jej znacznej części. - Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje za każdy brak ocenę niedostateczną.
- Aktywność na lekcji może zostać oceniona na „+ ”. Pięć „+” dają ocenę bardzo dobrą.
- Uczeń, który nie pracuje samodzielnie podczas prac pisemnych (korzysta z telefonu, zmienił grupy) lub na początku lekcji nie zgłosi braku pracy domowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Sprawdziany, kartkówki są obowiązkowe.
- Uczeń, który nie zaliczył pierwszego semestru, zobowiązany jest do jego poprawy w czasie wyznaczonym przez nauczyciela. Ocenę z zaliczenia wstawiamy bez wagi w drugim semestrze i wówczas wystawiając ocenę końcoworoczną bierzemy średnią arytmetyczną ze średniej ważonej z drugiego semestru, a za pierwszy semestr liczmy 1,8.
II. Informacja o ocenach i terminach oraz sposobach i terminach poprawiania ocen:
- Prace sprawdziany są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w dzienniku elektronicznym) i podany jest zakres wiedzy.
- Kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane .
- Zapowiedziane kartkówki /sprawdziany musi napisać każdy uczeń.
- Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie/ kartkówce, nie może otrzymać z tego powodu oceny niedostatecznej, ale ma obowiązek napisać sprawdzian/kartkówkę na najbliższej lekcji.
- Nauczyciel ma prawo zażądać od uczniów złożenia w wyznaczonym miejscu, na czas trwania pracy pisemnej, wszelkich urządzeń elektronicznych, w szczególności telefonów komórkowych.
- Poprawić możesz każdą ocenę z pracy sprawdzianu, ocen z kartkówki nie poprawiamy. Na każdą pracę pisemną przypada tylko jeden ustalony wspólnie z klasą termin poprawy. Jeśli uczeń nie pojawił się na poprawie w wyznaczonym terminie traci szansę. Poprawiona ocena otrzymuje wagę 1.
- Na koniec semestru nie ma możliwości poprawiania ocen ze sprawdzianów, których termin poprawy już minął.
III. Formy oceniania wiadomości i umiejętności ucznia:
|
|
IV. Kryteria ocen i ocenianie sumujące:
a) Ocena końcoworoczna roku jest średnią arytmetyczną ze średnich ważonych semestru I i II.
Zagrożenie oceną niedostateczną wystawiane jest do średniej 2,0
b) Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub byli nieklasyfikowani w I okresie nauki, powinni do końca marca zdać wyznaczony przez nauczyciela. Tylko pozytywną ocenę, potwierdzającą zdanie I okresu, wpisuje się do dziennika w rubryce ocen II okresu (bez wagi). W przypadku niezaliczenia I okresu w wyznaczonym terminie uczeń powinien osiągnąć przynajmniej dostateczne wyniki w II okresie, by otrzymać pozytywną ocenę końcoworoczną.
c) Wszystkie prace sprawdziany oceniane punktowo są przeliczane na oceny
wg następującej zasady:
- 100% - celujący
- 99% - 90% - bardzo dobry
- 89% - 75 % - dobry
- 74 % - 56 % - dostateczny
- 55 % - 40 % - dopuszczający
- 39% - 0 % niedostateczny
d) Formy prac podlegające ocenie i ich waga:
Formy prac |
Waga |
|
e) Progi wymagane na poszczególne oceny końcoworoczne i semestralne :
Ocena |
Średnia |
|
Uwaga: Ocena końcowa jest wyłącznie oceną całościową. Nie można otrzymać oceny z +.
V. Zasady udostępniania do wglądu uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym/ sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych.
- Wszystkie prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego i na prośbę rodziców udostępniane.
- Wszystkie prace pisemne można zobaczyć podczas zebrań lub po indywidualnym umówieniu się z nauczycielem.
VI. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z informatyki do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi
Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.