10 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania – informatyka

Klasy I A, I C, II A, II C, III A, III C - Rok szkolny 2024/2025
 

I. Zasady oceniania:

  • Przedmiotem oceny są:
    • wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości intelektualnych ucznia,
    • wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programu nauczania,
    • wysiłek wkładany przez ucznia, zaangażowanie oraz orzeczenie/opinię z poradni,
    • kreatywność, aktywność i systematyczność.
  • Uczeń oceniany jest za pomocą następujących form  :
    • sprawdziany/kartkówki, zarówno w formie papierowej jak i w formie testu online,
    • zadania IT,
    • aktywność i praca na lekcji oraz pozalekcyjna, w tym udział w konkursach informatycznych.
  • Sprawdziany/kartkówki oraz zadnia IT są obowiązkowe.
  • Sprawdziany/kartkówki zakresem obejmują logiczny zestaw materiału z kilku poprzednich tematów, aczkolwiek wymagają szeregu umiejętności oraz wiedzy zdobytych w całym wcześniejszym procesie nauczania.
  • Zadania IT polegają na samodzielnym zrealizowaniu określonej puli zadań na lekcjach i/lub w domu związanych z jednym tematem. Jedno zadanie IT może ze względów organizacyjnych składać się z kilku zadań na platformie MS Teams.
  • Zadania wraz z materiałami związanym z tematem są publikowane na platformie MS Teams i są dostępnie on-line.
  • Każdy uczeń powinien mieć aktywne konto na platformie MS Teams.

II. Informacja o ocenach i terminach oraz sposobach i terminach poprawiania ocen:

  • Sprawdziany są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w dzienniku elektronicznym) i podany jest zakres  wiedzy.
  • Kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane.
  • Zapowiedziane sprawdziany/ kartkówki musi napisać każdy uczeń (drugi termin może być w formie ustnej)
  • Uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu w wyznaczonym terminie, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin (nauczyciel wyznacza termin) i przystąpić do napisania pracy.
  • Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie/kartkówce, nie może otrzymać z tego powodu oceny niedostatecznej, ale ma obowiązek napisać sprawdzian/kartkówkę na najbliższej lekcji (w przypadku sprawdzianu na drugim terminie).
  • Zadania IT posiadają maksymalny termin ich realizacji i zamykają się automatycznie (po terminie nie ma możliwości oddania zadania). W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może przedłużyć termin wykonania zadań całej grupie.
  • Ze względu na pełny dostęp on-line do materiałów i zadań nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku realizacji zadań IT.
  • Raz na semestr uczeń może dosłać po terminie zadanie IT – zostanie ono ocenione standardowo jakby było dosłane terminowo. Zadanie powinno zostać dostarczone poprzez platformę MS Teams.

III. Kryteria ocen i ocenianie sumujące:

a)    Ocena końcoworoczna jest średnią arytmetyczną ocen z  semestru I i II.
Zagrożenie oceną niedostateczną wystawiane jest do średniej 2,0

b)    Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub byli nieklasyfikowani w I okresie nauki, powinni do końca marca zdać wyznaczony przez nauczyciela materiał w formie diagnozy. Tylko pozytywną ocenę, potwierdzającą zdanie I okresu, wpisuje się do dziennika w rubryce ocen II okresu (bez wagi). W przypadku niezaliczenia I okresu w wyznaczonym terminie uczeń powinien osiągnąć przynajmniej dostateczne wyniki w II okresie, by otrzymać pozytywną ocenę końcoworoczną.

c)     Wszystkie sprawdziany/kartkówki i zadania IT oceniane punktowo są przeliczane na oceny wg następującej zasady:

100%               - celujący
99% - 90%      - bardzo dobrY
89% - 75%      - dobry
74% - 56%      - dostateczny
55% - 40%      - dopuszczający
39% - 0%        - niedostateczny

d)    Formy prac podlegające ocenie i ich waga:

Forma pracy

Waga

Sprawdzian
Kartkówka
Zadanie IT
Systematyczna praca w trakcie całego semestru
Aktywność, praca na lekcji, zadanie domowe
Inne

6
3
3
3
2
1

e) Progi wymagane na poszczególne oceny:

Ocena końcowa

Średnia

Uwagi

celujący
bardzo dobry
dobry
dostateczny
dopuszczający
niedostateczny

5,6 - 6
4,6 – 5,59
3,7 – 4,59
2,7 – 3,69
1,8 – 2,69
1 – 1,79


5+ możliwe od średniej 5,2
4+ możliwe od średniej 4,2
3+ możliwe od średniej 3,2
2+ możliwe od średniej 2,2


IV.  Zasady udostępniania do wglądu uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym/ sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych.
  1. Wszystkie prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela w wersji elektronicznej do końca roku szkolnego i na prośbę rodziców udostępniane.
  2. Wszystkie prace pisemne można zobaczyć podczas zebrań lub po indywidualnym umówieniu się z nauczycielem.

V. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi

  • Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.
Logo szkoły
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.