10 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania – chemia

Rok szkolny 2024/2025

Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami PZO.

Ocenie podlegają różne formy aktywności ucznia.

Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i rodzica/opiekuna prawnego.

Kryteria oceny wiedzy i umiejętności:

  • poprawne posługiwanie się terminologią
  • samodzielność odpowiedzi
  • przedstawianie i interpretowanie wiadomości
  • analizowanie schematów, wykresów i ich samodzielne wykonywanie
  • formułowanie obserwacji i wniosków podczas projektowania doświadczenia chemicznego
  • analiza tekstu
  • aktywność na lekcji
  • prace domowe i prezentacje
  • arkusze maturalne

Dodatkowo ocenianiu podlega:

1. znajomość treści z trzech ostatnich jednostek tematycznych lub z zakresu zapowiedzianego przez nauczyciela - kartkówka; uczeń nie jest wcześniej informowany

2. odpowiedzi - wybrane osoby odpowiadają na pytania przygotowane przez nauczyciela; czas trwania to 10 minut

3. materiał powtórzeniowy - ustalony wcześniej przez nauczyciela

4. sprawdzian – zakres materiału podaje nauczyciel

5. próbna matura – arkusz maturalny

6. praca semestralna – zakres materiału podaje nauczyciel

Nauczyciel sprawdza poziom wiedzy uczniów podczas zajęć w formie zadawanych pytań wprowadzających nowy materiał oraz w trakcie lekcji powtórzeniowych (dotyczy klas maturalnych) przeznaczonych na utrwalenie wiadomości oraz ich kontrolę.


Oceny uzyskane w trakcie odpowiedzi ustnych lub kartkówek nie podlegają poprawie.

Za każdą pracę uczeń otrzymuje jedną ocenę.

Sprawdziany, kartkówki i inne prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji a rodzic/opiekun prawny w czasie dyżuru pedagogicznego.

Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji nie podając powodu, jedynie raz w semestrze (dla klas z 1 godziną w tygodniu) i musi to zrobić na początku lekcji. Wyjątek stanowią zapowiedziane lekcje powtórzeniowe.

W przypadku klas o profilu medyczno-przyrodniczym, nieprzygotowanie do zajęć można zgłosić dwa razy w semestrze.
Zgłoszenie nieprzygotowania po wywołaniu ucznia do odpowiedzi, pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
Dopuszcza się dawanie uczniom poleceń (w formie zadań lub ćwiczeń), które wykonują ustnie lub pisemnie na tablicy, w zeszycie przedmiotowym lub na karcie pracy.

Aktywna postawa na lekcji będzie promowana (uczeń dostaje „+” ). Gdy uczeń zbierze pięć „+” nauczyciel stawia ocenę bardzo dobrą.

Postawa bierna, brak zeszytu czy podręcznika lub kart pracy będzie zaznaczana „minusem”. Trzy „minusy” oznaczają ocenę niedostateczną.

Dyżurni są zobowiązani do pomocy nauczycielowi w przygotowaniu lekcji i uporządkowaniu klasy po zajęciach.

Poprawić można JEDYNIE oceny ze sprawdzianu.

Ocenę ze sprawdzianu można poprawiać w terminie i w formie uzgodnionej z nauczycielem ale nie później niż 2 tygodnie po zapoznaniu się ucznia z oceną.

Sprawdziany są obowiązkowe i zapowiadane z co najmniej 1 - tygodniowym wyprzedzeniem (czas trwania to jedna lub dwie godziny lekcyjne, zakres materiału jest wpisywany do terminarza w librusie)

Sprawdziany, próbne matury, kartkówki, odpowiedzi ustne i prace semestralne są najważniejszymi ocenami i to one najmocniej wpływają na ocenę semestralną czy końcowo roczną.

Każda próba napisania pracy (sprawdzianu czy kartkówki) w nieuczciwy sposób będzie skutkowało natychmiastowym postawieniem oceny niedostatecznej.

Termin oddania sprawdzianów i testów do 14 dni, z wyjątkiem sytuacji szczególnych: choroba nauczyciela, kursy dokształcające itp.

W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej ze sprawdzianu nauczyciel może zrobić poprawę ale nie takiego obowiązku.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny semestralnej lub końcowo rocznej są głównie pozytywne oceny ze sprawdzianów.

Uczeń nieobecny na sprawdzianie zobowiązany jest do jego napisania w terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.

Uczeń na lekcji chemii musi mieć:
1. układ okresowy pierwiastków
2. podręcznik lub karty pracy (po wcześniejszej zapowiedzi nauczyciela)
3. zeszyt przedmiotowy, format A4 (dotyczy uczniów klas pierwszych, drugich, trzecich i czwartych zakres rozszerzony)
4. odrobioną pracę dodatkową
5. kalkulator naukowy

Za brak ww. rzeczy uczeń otrzymuje „minus” (przy zgłoszeniu braku na początku zajęć). Fakt, nie zgłoszenia braków na początku zajęć skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej.

Na miesiąc przed wystawieniem ocen uczeń nie ma możliwości poprawiania lub zaliczania zaległych sprawdzianów.

Brak odrobionego zadania dodatkowego jest formą nieprzygotowania, co należy zgłosić przed lekcją. W przypadku niezgłoszenia i kontroli uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

Należy przestrzegać terminowego oddawania prac dodatkowych, zadań i prezentacji, których uczeń się podjął. Po przekroczeniu uzgodnionego z nauczycielem terminu wpisuje się ocenę niedostateczną do dziennika.

W przypadku uzyskania przez ucznia niedostatecznej oceny kwalifikacyjnej śródrocznej uczeń musi zaliczyć materiał programowy do końca marca. Otrzymanie przez ucznia oceny niedostatecznej w drugim semestrze skutkuje brakiem promocji do następnej klasy lub w przypadku klasy maturalnej brakiem możliwości ukończenia szkoły.
Uczeń musi zaliczyć pozytywnie dwa semestry aby otrzymać ocenę pozytywną na koniec roku szkolnego.

W procesie oceniania nauczyciel uwzględnia wiedzę, umiejętności, możliwości, zaangażowanie i postępy ucznia.

Przedmiotowy system oceniania jest zgodny ze statutem szkoły.

Przewiduje się doskonalenie PZO.

Pozostałe warunki oceniania i klasyfikowania zgodne z SSO.

Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.