10 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania z Biologii

Klasa I A, II A, II B, III A  - Rok szkolny 2024/2025


1. Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej oraz inne, dodatkowe formy pracy ucznia.
2. Ocenie podlegają:

a) sprawdziany z wiedzy i umiejętności obejmujące materiał nauczania powyżej trzech godzin lekcyjnych, niekiedy do trzech lekcji, jeżeli treści programowe są niezbędne do realizacji kolejnych zagadnień,
b) kartkówki, obejmujące materiał nauczania z trzech ostatnich godzin lekcyjnych,
c) przygotowanie prezentacji multimedialnej czy w formie papierowej, referatu, plakatu itp. na wybrany temat, 
d) odpowiedzi ustne z trzech ostatnich godzin lekcyjnych,
e) zadania domowe,   
f) wykonane doświadczenia wraz z dokumentacją zgodną z metodologią badań naukowych,
g) obserwacje biologiczne i ich dokumentacja,
h) aktywność na zajęciach lekcyjnych (odpowiedzi, zadania, praca w grupach)
i) inne, dodatkowe prace wykonane w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności biologicznych.

3. Sprawdziany:

  • napisanie sprawdzianu przez ucznia jest obowiązkowe,
  • sprawdzian obejmuje materiał nauczania powyżej trzech godzin lekcyjnych lub do trzech godzin lekcyjnych, musi być zapowiedziany przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem, podany zakres tematyczny, a zamiar jego przeprowadzenia zapisany w terminarzu dziennika librus,
  • na sprawdzianie ocenie podlegają w równym stopniu wiadomości i umiejętności,
  • uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu w wyznaczonym terminie, ma  obowiązek przystąpić do napisania pracy w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły; termin należy uzgodnić z nauczycielem, napisanie sprawdzianu może się odbyć w formie pisemnej jak również może być przeprowadzone w formie ustnej odpowiedzi,
  • rezygnacja z pisania pracy w nowym terminie, bez podania ważnej przyczyny, oznacza ocenę niedostateczną ze sprawdzianu,
  • ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, można poprawić w ciągu dwóch tygodni od daty jej otrzymania (w sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem),
  • poprawianie sprawdzianu, lub jego pisanie po nieobecności w szkole, w czasie zajęć lekcyjnych nie zwalnia ucznia z uzupełnienia realizowanego materiału nauczania,
  • sprawdziany, pisane przez ucznia w drugim terminie, mogą  mieć wyższy stopień trudności w odniesieniu do sprawdzianów pisanych przez ogół uczniów klasy w pierwszym terminie i mogą być przeprowadzone w formie ustnej odpowiedzi,
  • oceniony w ciągu dwóch tygodni sprawdzian będzie omówiony przez nauczyciela, a uczeń otrzyma go do wglądu w czasie zajęć lekcyjnych; rodzice/prawni opiekunowie mogą mieć wgląd do pracy w czasie konsultacji w szkole lub w terminie ustalonym z nauczycielem.

4. Kartkówka obejmuje materiał nauczania do 3 godzin lekcyjnych, (wiadomości i umiejętności) może być niezapowiedziana przez nauczyciela. W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach, na których była pisana kartkówka, ma on obowiązek napisania jej w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły lub w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem. Będzie przeprowadzona w formie pisemnej lub w formie odpowiedzi ustnych. Oceniona  w ciągu dwóch tygodni praca będzie do wglądu ucznia w czasie zajęć a rodziców/prawnych opiekunów w czasie konsultacji lub w terminie ustalonym z nauczycielem. Kartkówki nie podlegają poprawie.

5. Odpowiedzi ustne. Uczeń przynajmniej raz w semestrze będzie odpytany ustnie z bieżącego materiału nauczania realizowanego na trzech ostatnich godzinach lekcyjnych. Ocenie będą podlegały w równym stopniu wiadomości i umiejętności. Każda odpowiedź ustna będzie punktowana a punkty przeliczane na ocenę. Oceny z odpowiedzi nie podlegają poprawie. Uczeń może otrzymać „+” za odpowiedź, jeżeli nie był wyznaczony do odpowiedzi, ale uzupełniał niepełne odpowiedzi innego ucznia lub ich brak. Trzy „+” przeliczane są na ocenę bardzo dobrą.                                   

Wszystkie sprawdziany i kartkówki oraz odpowiedzi ustne oceniane punktowo będą przeliczane na oceny wg następującej zasady:

       100%                -   celujący
       i wyżej (np. zadanie dodatkowe)
       90% - 99%         -   bardzo dobry
       75% - 89%         -   dobry
       56% - 74%         -   dostateczny
       40% - 55%         -   dopuszczający
   mniej niż 40%         -   niedostateczny

a oceny wpisywane będą do dziennika librus. Za każdą pracę pisemną i odpowiedź uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę.

6. Do dziennika librus wpisywane będą oceny ze sprawdzianów i kartkówek jak i oceny z popraw.  Wpisanie oceny z poprawy pracy pisemnej nie wiąże się z likwidacją oceny z tej pracy zdobytej wcześniej.

7. Poprawa prac pisemnych w ciągu dwóch tygodni nie dotyczy okresu nieobecności nauczyciela w szkole, spowodowanej np. chorobą.

8. Wszelkie prace niesamodzielne: sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne będą oceniane oceną niedostateczną. Nauczyciel ma prawo żądać od uczniów złożenia w wyznaczonym miejscu, na czas trwania pracy pisemnej czy odpowiedzi, wszelkich urządzeń telekomunikacyjnych, elektronicznych.
9. Po okresie nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych, powinien on w ciągu tygodnia uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie oraz kartach pracy.
10. Raz w semestrze uczeń może być nieprzygotowanym do lekcji bez podania przyczyny (przy większej liczbie godzin niż jedna godzina tygodniowo dwa razy). Nieprzygotowanie zaznaczone jest w dzienniku librus znakiem „ np”, Należy ten fakt zgłosić nauczycielowi przed lekcją. Nie zgłoszenie nieprzygotowania przed lekcją traktowane jest tak jakby uczeń był do niej przygotowany i może być odpytany.
11. Można raz w semestrze nie zrobić zadań domowych bez żadnych konsekwencji.. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi przed lekcją. Pozostałe braki zadań zaznaczone są w dzienniku znakiem „ - ”, trzeci i każdy następny „ - ”, czyli braki zadań, zeszytu czy kart pracy oznacza ocenę/oceny niedostateczne wpisywaną/wpisywane do dziennika librus. Za źle zrobione zadanie domowe uczeń nie otrzymuje oceny negatywnej czy  minusa. Dobrze wykonane no i zaprezentowane zadania domowe, zwłaszcza zadania otwarte, będą nagradzane „+” czy ocenami pozytywnymi, w zależności od stopnia trudności i wyczerpującego omówienia zagadnienia. Wszelkie dodatkowe prace wykonywane przez uczniów będą oceniane „+” lub ocenami wpisywanymi do dziennika librus. Jeżeli uczeń nie wykonał w terminie pisemnych zadań domowych, to musi uzupełnić braki na następną lekcję.                           
12. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik, zeszyt i karty pracy. Brak wymienionych pomocy naukowych oznacza brak „zadania domowego” i  należy zgłosić  to zdarzenie nauczycielowi przed lekcją.
Jeżeli uczeń nie zgłosi nauczycielowi jakichkolwiek braków przed rozpoczęciem zajęć i nauczyciel w czasie lekcji wychwyci ten fakt uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną wpisaną do dziennika librus.                                                  

13. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej pięciokrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji, wykonywanie zadań lekcyjnych czy pracę w grupach. Aktywność oznaczona jest w dzienniku librus znakiem „+” Trzy aktywności są zamieniane na ocenę bardzo dobrą w przypadku zajęć w liczbie jednej godziny tygodniowo, przy dwóch godzinach w tygodniu pięć plusów za aktywność będzie zamieniane na ocenę bardzo dobrą. Uczeń może też otrzymać ocenę bardzo dobrą za aktywność na lekcji, jeżeli bezbłędnie potrafi w swoich wypowiedziach lub zadaniach pisemnych wykazać się powiązaniami wiedzy  i umiejętności z praktycznym jej wykorzystaniem.

14.Bierna postawa na lekcji, wykonywanie innych zadań nie dotyczących tematu, uniemożliwienie realizacji zajęć będzie zaznaczane minusem, a o biernej postawie ucznia w czasie zajęć lekcyjnych zostaną poinformowani rodzice/prawni opiekunowie. Zebranie trzech minusów jest jednoznaczne z oceną niedostateczną, ponieważ świadczy o braku zaangażowania ucznia w realizację programu nauczania z biologii.                           

15. Ocena doświadczeń czy obserwacji przeprowadzanych przez uczniów będzie polegała na ocenie sposobu ich prowadzenia oraz dokumentowaniu przebiegu zgodnie z obowiązującymi zasadami metod badań naukowych.                                                                                                              

16. Ocena śródroczna i końcoworoczna nie jest wystawiana jako średnia ważona ani jako średnia arytmetyczna. Przy wystawianiu oceny śródrocznej i końcoworocznej w pierwszej kolejności brane są pod uwagę sprawdziany, na drugim miejscu kartkówki, odpowiedzi, dalej aktywność na zajęciach, wykonywane doświadczenia i obserwacje z opisem, potem zadania domowe i inne dodatkowe prace, konkursy, olimpiady. Bardzo wysoko będzie oceniane krytyczne myślenie czy nowatorskie rozwiązywanie problemów. Mimo, że średnia arytmetyczna nie jest brana pod uwagę, przy wystawianiu oceny śródrocznej czy końcoworocznej, to uczeń będzie miał wpisane zagrożenie oceną niedostateczną na I półrocze czy  koniec roku szkolnego przy średniej ocen 2.20 i poniżej. 

17. Relacje w czasie zajęć: nauczyciel – uczniowie:

  • nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu nie krzyczy, nie wyśmiewa ucznia,
  • uczniowie  są zdyscyplinowani, nie przeszkadzają w prowadzeniu lekcji np. rozmową między sobą,
  • zabierają głos po wcześniejszym zgłoszeniu się, unikają spóźnień,
  • dyskutujemy za pomocą argumentów, nie używamy wulgaryzmów,
  • na lekcjach wyłączone są i schowane do plecaków, toreb, torebek telefony komórkowe i inne urządzenia telekomunikacyjne,
  • napoje trzymamy w plecakach, torbach, przy ławce  i pijemy w razie potrzeby; 
  • nie jest dopuszczalne jedzenie i żucie gumy w czasie zajęć lekcyjnych.

 

Przewiduje się doskonalenie PZO zgodnie ze Statutem LO.

Do opracowania wykorzystano: Statut LO w Tarnowie Podgórnym, Podstawę Programową z Biologii MEN oraz programu nauczania Nowej Ery.

Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.