10 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania – informatyka

Klasa I B, II B, III B, IV B - Rok szkolny 2024/2025

I. Zasady oceniania:

  • Uczeń oceniany jest za pomocą trzech typów ocen:
    • diagnozy (sprawdziany),
    • zadania IT,
    • aktywność
  • Diagnozy oraz zadnia IT są obowiązkowe.
  • Diagnozy polegają na samodzielnym zrealizowaniu zadań praktycznych na komputerach bez dostępu do Internetu w pracowni informatycznej (off-line). Diagnozy zakresem obejmują logiczny zestaw materiału z kilku poprzednich tematów, aczkolwiek wymagają szeregu umiejętności zdobytych w całym wcześniejszym procesie nauczania.
  • Zadania IT polegają na samodzielnym zrealizowaniu określonej puli zadań na lekcjach i/lub w domu związanych z jednym tematem. Jedno zadanie IT ze względów organizacyjnych może składać się z kilku zadań w MS Teams.
  • Zadania wraz z materiałami związanym z tematem są publikowane w systemie MS Teams i są dostępnie on-line.
  • Aktywność/błyskotliwe, nietypowe rozwiązania zadań na lekcji może zostać dodatkowo ocenione przez nauczyciela oceną celującą.

II. Informacja o ocenach i terminach oraz sposobach i terminach poprawiania ocen:

  • Diagnozy są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w dzienniku elektronicznym) i podany jest zakres  wiedzy.
  • Uczeń, który był nieobecny na diagnozie, nie może otrzymać z tego powodu oceny niedostatecznej, ale ma obowiązek napisać diagnozę na najbliższej lekcji. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może wyznaczyć uczniowi inny termin napisania diagnozy.
  • Uczeń ma prawo do poprawy diagnozy na swój wniosek, przy czym musi zgłosić to nauczycielowi nie później niż 5 dni roboczych od otrzymania oceny z diagnozy, którą zamierza poprawiać. Ocena otrzymana z poprawy jest kolejną oceną i nie wpływa w żaden sposób na oceną otrzymaną w pierwszym terminie.
  • Zadania IT posiadają maksymalny termin ich realizacji i zamykają się automatycznie (po terminie nie ma możliwości oddania zadania). W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może przedłużyć termin wykonania zadań całej grupie.
  • Ze względu na pełny dostęp on-line do materiałów i zadań nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku realizacji zadań IT.
  • Raz na semestr uczeń może dosłać po terminie zadanie IT – zostanie ono ocenione standardowo jakby było dosłane terminowo. Zadanie powinno zostać dostarczone na czacie w MS Teams.

III. Kryteria ocen i ocenianie sumujące:

a) Ocena końcoworoczna roku jest średnią ważoną wszystkich ocen z obu semestrów.
b) Zagrożenie oceną niedostateczną wystawiane jest do średniej 2,0
c) Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub byli nieklasyfikowani w I okresie nauki, powinni do końca marca zdać wyznaczony przez nauczyciela materiał w formie diagnozy. Tylko pozytywną ocenę, potwierdzającą zdanie I okresu, wpisuje się do dziennika w rubryce ocen II okresu (bez wagi) . W przypadku niezaliczenia I okresu w wyznaczonym terminie uczeń powinien osiągnąć przynajmniej dostateczne wyniki w II okresie, by otrzymać pozytywną ocenę końcoworoczną.
d)Wszystkie diagnozy i zadania IT oceniane punktowo są przeliczane na oceny wg następującej zasady:

100% - 95%   -  celujący
94% - 85%     - bardzo dobry
84% - 70 %     - dobry
69 % -  50 %    - dostateczny
49 % - 40 %    - dopuszczający
39% - 0 %      - niedostateczny

e) Zadania IT składające się z kilku zadań w MS Teams dotyczące jednego tematu oceniane są jedną oceną.
f) Zadania IT o niewielkim zakresie i trudności nie podlegają ocenie  - informacja o tym znajduje się z opisie zadania w MS Teams.

g) Formy prac podlegające ocenie i ich waga:

Formy prac

Waga

Diagnoza
Zadanie IT
Aktywność

8
1
2

h) Progi wymagane na poszczególne oceny końcoworoczne i semestralne :

Ocena

                  Średnia                   

celujący
bardzo dobry
dobry
dostateczny
dopuszczający
niedostateczny

5,5 - 6
4,5 – 5,49
3,5 – 4,49
2,5 – 3,49
1,8 – 2,49
1 – 1,79

IV.  Zasady udostępniania do wglądu uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym/ sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych.

  1. Wszystkie prace są przechowywane przez nauczyciela w wersji elektronicznej do końca roku szkolnego i na prośbę rodziców udostępniane.
  2. Wszystkie prace można zobaczyć podczas zebrań lub po indywidualnym umówieniu się z nauczycielem.

V. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi

Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.

Logo szkoły
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.