15 września 2022
Przedmiotowe Zasady Oceniania
Przedmiotowe Zasady Oceniania z Biologii
Klasa I C - Rok szkolny 2023/2024
2. Kryteria oceny wiedzy i umiejętności:
a) poprawne posługiwanie się terminologią
b) samodzielność odpowiedzi
c) przedstawianie i interpretowanie wiadomości
d) umiejętność porównywania i charakteryzowania procesów i zjawisk biologicznych
e) analizowanie schematów, wykresów i ich samodzielne wykonywanie
f) formułowanie opinii i sądów
g) analiza tekstu
h) aktywność na lekcji
i) prace domowe i prezentacje
j) arkusze zadań i ćwiczenia
k) poprawne wnioskowanie i formułowanie hipotez i problemów badawczych
b) samodzielność odpowiedzi
c) przedstawianie i interpretowanie wiadomości
d) umiejętność porównywania i charakteryzowania procesów i zjawisk biologicznych
e) analizowanie schematów, wykresów i ich samodzielne wykonywanie
f) formułowanie opinii i sądów
g) analiza tekstu
h) aktywność na lekcji
i) prace domowe i prezentacje
j) arkusze zadań i ćwiczenia
k) poprawne wnioskowanie i formułowanie hipotez i problemów badawczych
3. Ocenianiu podlegają następujące formy pracy ucznia:
- sprawdziany z działów tematycznych,
- kartkówki (obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, (nie muszą być zapowiedziane)
- odpowiedzi ustne ( obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji),
- zadania z kart pracy ucznia i zadań domowych,
- praca na lekcji ( aktywność, zadania, prace domowe, ćwiczenia, zadania z kart pracy i
- maturalnych kart KL.I, udział w dyskusjach i inne według uznania),
- prace związane z realizacją projektu edukacyjnego „ Metoda naukowa”.
4. Wszystkie prace oceniane są w skali procentowej zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania (SSO)
5. Za każdą pracę uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę.
6. Prace pisemne: karkówki, zadania pisemne i sprawdziany, uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji w obecności nauczyciela (informacja zwrotna dla ucznia), a rodzice podczas dyżuru pedagogicznego.
7. Uczeń ma obowiązek aktywnie uczestniczyć w lekcji. Aktywna postawa będzie promowana ,,+”. Gdy uczeń zbierze sześć,+” nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę bardzo dobrą.
8.Bierna postawa na każdej lekcji, brak zeszytu lub podręcznika będzie zaznaczana minusem. Zebranie trzech minusów jest jednoznaczne z oceną niedostateczną.
9.Dyżurni przygotowują niezbędne na lekcji pomoce przed lekcją. Nie wywiązanie się z obowiązku będzie równoznaczne z wpisaniem ujemnych punktów z zachowania w dzienniku lekcyjnym.
10. Raz w semestrze uczeń może być nieprzygotowany bez podania przyczyny. Należy ten fakt zgłosić przed lekcją podając kartkę z imieniem, nazwiskiem i numerem z dziennika. Nie dotyczy to zapowiadanych sprawdzianów i kartkówek. Wyjątek stanowi choroba powyżej jednego tygodnia.
11. Ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych i prac domowych nie można poprawiać.
12. Ocenę niedostateczną tylko z 1 sprawdzianu w semestrze można poprawiać w terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem, lecz nie później jak w ciągu 2 tygodni od chwili zapoznania się z oceną.
13. Oceny śródroczne i oceny końcowo roczne zostaną wystawione z ocen cząstkowych, wśród których najważniejsze są oceny kolejno ze sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych i innych form pracy ucznia. Oceny śródroczne i końcowo roczne nie są ani średnią arytmetyczna ani średnią ważoną.
14. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny semestralnej lub końcowo rocznej są głównie pozytywne oceny ze sprawdzianów oraz zadań problemowych .
15. Jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu zapowiadanego z tygodniowym wyprzedzeniem lub zapowiedzianej kartkówki, to ma obowiązek napisania tego sprawdzianu na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły lub po uzgodnieniu z nauczycielem ( nie później niż w ciągu dwóch tygodni od pierwotnej daty sprawdzianu). Po tym terminie nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę , jeżeli uczeń nie napisze sprawdzianu ,jest to jednoznaczne z oceną niedostateczną wpisaną do dziennika. W zależności od sytuacji losowej ucznia sprawdzian może być przeprowadzony również w formie odpowiedzi ustnej.
16. Na miesiąc przed wystawieniem ocen uczeń nie ma możliwości poprawiania lub zaliczania zaległych sprawdzianów.
17. Brak zadania domowego jest formą nieprzygotowania , co należy zgłosić przed lekcją. W przypadku niezgłoszenia i kontroli uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
18. Należy przestrzegać terminowego oddawania prac domowych lub dodatkowych zadań i prezentacji, których uczeń się podjął. Po przekroczeniu uzgodnionego z nauczycielem terminu wpisuje się ocenę niedostateczną do dziennika.
19. Zadania domowe są punktowane. Raz lub dwa razy w semestrze na podstawie uzyskanej sumy punktów w stosunku do 100% możliwych do uzyskania z zadań nauczyciel wstawia ocenę do dziennika. Ocenie podlegają również zadania domowe na bieżąco.
20. W przypadku oceny niedostatecznej na pierwszy semestr roku szkolnego uczeń zobowiązany jest po konsultacji z nauczycielem, do końca marca danego roku poprawić ocenę semestralną, aby uzyskać pozytywną ocenę końcowo roczną.
21. Pozostałe warunki oceniania i klasyfikowania zgodne z SSO.
5. Za każdą pracę uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę.
6. Prace pisemne: karkówki, zadania pisemne i sprawdziany, uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji w obecności nauczyciela (informacja zwrotna dla ucznia), a rodzice podczas dyżuru pedagogicznego.
7. Uczeń ma obowiązek aktywnie uczestniczyć w lekcji. Aktywna postawa będzie promowana ,,+”. Gdy uczeń zbierze sześć,+” nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę bardzo dobrą.
8.Bierna postawa na każdej lekcji, brak zeszytu lub podręcznika będzie zaznaczana minusem. Zebranie trzech minusów jest jednoznaczne z oceną niedostateczną.
9.Dyżurni przygotowują niezbędne na lekcji pomoce przed lekcją. Nie wywiązanie się z obowiązku będzie równoznaczne z wpisaniem ujemnych punktów z zachowania w dzienniku lekcyjnym.
10. Raz w semestrze uczeń może być nieprzygotowany bez podania przyczyny. Należy ten fakt zgłosić przed lekcją podając kartkę z imieniem, nazwiskiem i numerem z dziennika. Nie dotyczy to zapowiadanych sprawdzianów i kartkówek. Wyjątek stanowi choroba powyżej jednego tygodnia.
11. Ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych i prac domowych nie można poprawiać.
12. Ocenę niedostateczną tylko z 1 sprawdzianu w semestrze można poprawiać w terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem, lecz nie później jak w ciągu 2 tygodni od chwili zapoznania się z oceną.
13. Oceny śródroczne i oceny końcowo roczne zostaną wystawione z ocen cząstkowych, wśród których najważniejsze są oceny kolejno ze sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych i innych form pracy ucznia. Oceny śródroczne i końcowo roczne nie są ani średnią arytmetyczna ani średnią ważoną.
14. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny semestralnej lub końcowo rocznej są głównie pozytywne oceny ze sprawdzianów oraz zadań problemowych .
15. Jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu zapowiadanego z tygodniowym wyprzedzeniem lub zapowiedzianej kartkówki, to ma obowiązek napisania tego sprawdzianu na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły lub po uzgodnieniu z nauczycielem ( nie później niż w ciągu dwóch tygodni od pierwotnej daty sprawdzianu). Po tym terminie nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę , jeżeli uczeń nie napisze sprawdzianu ,jest to jednoznaczne z oceną niedostateczną wpisaną do dziennika. W zależności od sytuacji losowej ucznia sprawdzian może być przeprowadzony również w formie odpowiedzi ustnej.
16. Na miesiąc przed wystawieniem ocen uczeń nie ma możliwości poprawiania lub zaliczania zaległych sprawdzianów.
17. Brak zadania domowego jest formą nieprzygotowania , co należy zgłosić przed lekcją. W przypadku niezgłoszenia i kontroli uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
18. Należy przestrzegać terminowego oddawania prac domowych lub dodatkowych zadań i prezentacji, których uczeń się podjął. Po przekroczeniu uzgodnionego z nauczycielem terminu wpisuje się ocenę niedostateczną do dziennika.
19. Zadania domowe są punktowane. Raz lub dwa razy w semestrze na podstawie uzyskanej sumy punktów w stosunku do 100% możliwych do uzyskania z zadań nauczyciel wstawia ocenę do dziennika. Ocenie podlegają również zadania domowe na bieżąco.
20. W przypadku oceny niedostatecznej na pierwszy semestr roku szkolnego uczeń zobowiązany jest po konsultacji z nauczycielem, do końca marca danego roku poprawić ocenę semestralną, aby uzyskać pozytywną ocenę końcowo roczną.
21. Pozostałe warunki oceniania i klasyfikowania zgodne z SSO.
Klasa II C - Rok szkolny 2023/2024
2. Kryteria oceny wiedzy i umiejętności:
a) poprawne posługiwanie się terminologią
b) samodzielność odpowiedzi
c) przedstawianie i interpretowanie wiadomości
d) umiejętność porównywania i charakteryzowania procesów i zjawisk biologicznych
e) analizowanie schematów, wykresów i ich samodzielne wykonywanie
f) formułowanie opinii i sądów
g) analiza tekstu
h) aktywność na lekcji
i ) prace domowe i prezentacje
j ) arkusze zadań i ćwiczenia
k) poprawne wnioskowanie i formułowanie hipotez i problemów badawczych
b) samodzielność odpowiedzi
c) przedstawianie i interpretowanie wiadomości
d) umiejętność porównywania i charakteryzowania procesów i zjawisk biologicznych
e) analizowanie schematów, wykresów i ich samodzielne wykonywanie
f) formułowanie opinii i sądów
g) analiza tekstu
h) aktywność na lekcji
i ) prace domowe i prezentacje
j ) arkusze zadań i ćwiczenia
k) poprawne wnioskowanie i formułowanie hipotez i problemów badawczych
4. Prace pisemne: kartkówki, zadania pisemne i sprawdziany, uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji w obecności nauczyciela, a rodzice podczas dyżuru pedagogicznego.
5. Uczeń ma obowiązek aktywnie uczestniczyć w lekcji. Aktywna postawa będzie promowana ,,+”. Gdy uczeń zbierze sześć ,,+” nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę bardzo dobrą.
6. Bierna postawa na lekcji, brak zeszytu lub podręcznika będzie zaznaczana minusem. Zebranie trzech minusów jest jednoznaczne z oceną niedostateczną.
7. Dyżurni przygotowują niezbędne na lekcji pomoce przed lekcją. Nie wywiązanie się z obowiązku będzie równoznaczne z wpisaniem ujemnych punktów z zachowania w dzienniku lekcyjnym.
8. Dwa razy w semestrze uczeń może być nieprzygotowany bez podania przyczyny. Należy ten fakt zgłosić przed lekcją podając kartkę z imieniem, nazwiskiem i numerem z dziennika.
9. Ocen cząstkowych z kartkówek i odpowiedzi ustnych i prac domowych nie można poprawiać.
10. Poprawiać można tylko ocenę niedostateczną z 1 sprawdzianu w semestrze, w terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem, lecz nie później jak w ciągu 2 tygodni od chwili zapoznania się z oceną.
11. Oceny ze sprawdzianów działowych mają największe znaczenie przy wystawianiu ocen na koniec I semestru i oceny końcowo rocznej.
12. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny semestralnej lub końcowo rocznej są głównie pozytywne oceny ze sprawdzianów oraz zadań problemowych .
13. Jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu zapowiadanego z tygodniowym wyprzedzeniem lub zapowiedzianej kartkówki, to ma obowiązek napisania tego sprawdzianu na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły lub w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie później niż w ciągu dwóch tygodni od pierwotnej daty sprawdzianu . Jeżeli nie napisze sprawdzianu w wymaganym terminie nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę niedostateczną z tego sprawdzianu.
14. Na miesiąc przed wystawieniem ocen uczeń nie ma możliwości poprawiania lub zaliczania zaległych sprawdzianów.
15. Brak zadania domowego jest formą nieprzygotowania , co należy zgłosić przed lekcją. W przypadku niezgłoszenia i kontroli uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
16. Należy przestrzegać terminowego oddawania prac domowych lub dodatkowych zadań i prezentacji, których uczeń się podjął. Po przekroczeniu uzgodnionego z nauczycielem terminu wpisuje się ocenę niedostateczną do dziennika.
17. Zadania domowe uczeń rozwiązuje w osobnej części zeszytu lub na kartach zadań . Nauczyciel ocenia je punktowo. Raz lub dwa razy w semestrze na podstawie uzyskanej sumy punktów w stosunku do 100% możliwych do uzyskania wstawia ocenę do dziennika.
18. W przypadku oceny niedostatecznej na pierwszy semestr roku szkolnego uczeń zobowiązany jest po konsultacji z nauczycielem, do końca marca danego roku poprawić ocenę semestralną, aby uzyskać pozytywną ocenę końcowo roczną.
19. Poprawa sprawdzianu może odbyć się w formie odpowiedzi ustnej.
20. Zadania maturalne są oceniane i punktowane. Wyniki nauczyciel wpisuje oceny kształtujące.
21. Pozostałe warunki oceniania i klasyfikowania zgodne z SSO.