15 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania - wychowanie fizyczne 

Rok szkolny 2024/2025

1. Podstawa Prawna:
  • Ocenianie Przedmiotowe zostało opracowane na podstawie:  Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854); Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854); Rozporządzenie MEN z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz szkoły branżowej II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467, z 2020 r. poz. 1248, z 2021 r. poz. 1537, z 2022 r. poz. 622 i 1705 oraz z 2023 r. poz. 314 i 1755) - nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących; Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasada udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 oraz z 2022 r. poz. 1594) ; Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1010, 1985, z 2017 r. poz. 60, 2203.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534); Statutu Szkoły.
2. Cele przedmiotowych zasad oceniania:
  • Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę, wysiłek wkładany przez ucznia, oraz wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Zaleca się podczas oceniania brać pod uwagę stan bieżący (poziom) i  przede wszystkim chęci, postawę oraz postępy czynione przez ucznia.

3. Przedmiotem oceny w wychowaniu fizycznym jest:

  • praca nad stanem własnego rozwoju fizycznego,
  • podnoszenie poziomu sprawności fizycznej,
  • przyswajanie nowych umiejętności ruchowych i technik ruchu,
  • zdobywanie wiadomości z zakresu rozwoju ruchu, technik sportowych i przepisów
  • świadomość własnego stanu zdrowia,
  • zachowanie, aktywność i postawa wobec przedmiotu,
  • sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z przedmiotu,
  • zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć, stosunek do partnera i przeciwnika,
  • aktywność fizyczna,
  • postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami,
  • osiągnięte wyniki w sportach wymiernych, dokładność wykonania zadania i poziom zdobytej wiedzy.

4. Przedmiot i kryteria oceny i kontroli z wychowania fizycznego:

  • Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe za:
    • aktywność na zajęciach (wysiłek fizyczny wkładany przez ucznia w wywiązywanie się ze swoich obowiązków, wynikających ze specyfiki przedmiotu, możliwości ucznia, przygotowanie do zajęć),
    • wykonanie ćwiczeń z poszczególnych działów programowych, techniczno-taktyczne umiejętności ruchowe, postępy (dyscypliny sportu),
    • systematyczne uczestniczenie w zajęciach,
    • poszczególne sprawdziany lub testy sprawnościowe,
    • osiągnięcia sportowe,
    • wykonanie zadań dodatkowych (reprezentowanie szkoły w zawodach, regularny udział w zajęciach pozalekcyjnych (S.K.S.), przynależność do sekcji i klubów sportowych (za okazaniem aktualnego zaświadczenia o członkostwie), oraz za działalność sportową na rzecz szkoły taką jak organizacja lub pomoc w przeprowadzeniu zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych).
  • Przy ocenie wykonania ćwiczenia oceniający bierze pod uwagę:
    • zaangażowanie i wysiłek włożony w przygotowanie się ucznia do wykonania zadania,
    • warunki fizyczne(sprawność ucznia),
    • prawidłowość wykonania ćwiczenia lub elementu,
    • nie zaliczenie ćwiczenia w semestrze skutkuje oceną niedostateczną.
5. Sześciostopniowe zasady oceniania z wychowania fizycznego:
  • Ocena celująca (6) – wymagania – uczeń osiąga wybitne wyniki w zakresie aktywności fizycznej i sportu. Bierze udział w zawodach reprezentując szkołę lub kluby sportowe. Jest liderem grupy, angażuje się w organizację wydarzeń sportowych. Pomaga innym i wspiera w rozwoju umiejętności. Regularnie uczestniczy w zajęciach lekcji wychowania fizycznego i wykazuje wzorową postawę. Wyróżnia się aktywnością w czasie lekcji, pomaga prowadzącemu , stanowi wzór dla współćwiczących w grupie.  Systematycznie bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych (kluby sportowe) lub reprezentuje szkołę.  W wybranych sferach umiejętności ruchowych wykracza zdecydowanie ponad poziom prezentowany przez grupę. Zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa wobec siebie i współćwiczących. Prowadzi higieniczny i sportowy tryb życia.
  • Ocena bardzo dobra (5) – wymagania - – uczeń osiąga wybitne wyniki w zakresie aktywności fizycznej i umiejętności techniczno-taktycznych większości dyscyplin sportu, które są tematami lekcji. Z pełnym zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach i wykonuje powierzone zadania. Regularnie jest przygotowany do zajęć i chętnie współpracuje z innymi uczniami. Prowadzi higieniczny i aktywny styl życia. Systematycznie doskonali swoją sprawność. Jest ambitny, docenia wartości aktywności ruchowej. Samodzielnie podnosi swoją sprawność fizyczną. Zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa wobec siebie i współćwiczących.
  • Ocena dobra (4) – wymagania – uczeń prezentuje poprawne umiejętności techniczno-taktyczne z większości dyscyplin sportu, które są tematami lekcji. Stara się aktywnie uczestniczyć w zajęciach i rozwijać swoje umiejętności. Wykazuje poprawną aktywność w czasie zajęć, jest koleżeński i zdyscyplinowany. Dość regularnie uczęszcza na lekcje wychowania fizycznego, jest przygotowany do zajęć oraz próbuje współpracować z innymi. Dba o swoją sprawność fizyczną i czyni postępy. Stosuje zasady bezpieczeństwa wobec siebie i współćwiczących.
  • Ocena dostateczna (3) – wymagania – uczeń wykazuje przeciętne umiejętności w zakresie aktywności ruchowej oraz umiejętności techniczno-taktycznych z większości dyscyplin sportu, będących tematami lekcji. Wykonuje zadania ruchowe w sposób niepewny, z błędami technicznymi, w nieodpowiednim tempie, poniżej swoich możliwości fizycznych. Zdarza mu się być nieprzygotowanym do zajęć. Stosuje zasady bezpieczeństwa wobec siebie i współćwiczących. Stara się wykonywać powierzone mu zadania. Jego postawa i zaangażowanie bywają nieregularne lecz Jego zachowania nie utrudnia pracy w grupie. Stosuje zasady bezpieczeństwa wobec siebie i współćwiczących.
  • Ocena dopuszczająca (2) – wymagania – uczeń wykazuje minimalne umiejętności w zakresie aktywności ruchowej oraz umiejętności techniczno-taktycznych z większości dyscyplin sportu, będących tematami lekcji. Zadania ruchowe wykonuje w sposób minimalny, poniżej swoich możliwości fizycznych, wymaga częstej pomocy nauczyciela. Nie odczuwa potrzeby zainteresowania i stosowania aktywności ruchowej podczas lekcji i w życiu pozaszkolnym. Często opuszcza zajęcia i jest nieprzygotowany do lekcji. Jego zaangażowanie w pracy na lekcji jest niskie a Jego postawa może wpływać negatywnie na współćwiczących. Nie zawsze stosuje się do zasad bezpieczeństwa i higieny wobec siebie i współćwiczących. Wykazuje niechętny stosunek do ćwiczeń fizycznych i nie podejmuje działań mających na celu podniesienie swojej sprawności.
  • Ocena niedostateczna (1) – wymagania – uczeń nie wykazuje na poziomie podstawowym umiejętności w zakresie aktywności ruchowej oraz umiejętności techniczno-taktycznych z większości dyscyplin sportu, będących tematami lekcji. Często opuszcza lekcje i jest nieprzygotowany do zajęć. Jego postawa uniemożliwia realizację podstaw programu nauczania. Wykazuje szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu. Swoim zachowaniem dezorganizuje pracę grupy. Nie wykonuje bieżących zadań programowych podczas lekcji mimo swoich możliwości fizycznych, nie czyni postępów. Stwarza niebezpieczne sytuacje dla siebie i współćwiczących. Prowadzi niehigieniczny i niesportowy tryb życia.
  • Nieklasyfikowany - uczeń może być nieklasyfikowany z zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
6. Ocena semestralna składa się głównie z: oceny za aktywność i przygotowanie do zajęć, ocen za umiejętności techniczno-taktyczne z poszczególnych dyscyplin sportu, oraz ocen za wykonanie i wyniki testów  sprawnościowych.
  • Ocena z wychowania fizycznego nie jest wystawiana na podstawie średniej ważonej ponieważ nauczyciel musi uwzględnić wszystkie aspekty pracy ucznia i jego możliwości.
  • Ocena roczna jest średnią oceny za pierwszy i drugi semestr. Uczeń może wnioskować do prowadzącego  zajęcia o poprawę ocen

7. Na obiektach OSiR uczniowie mają obowiązek podporządkować się poleceniom obsługi obiektów, a ewentualne uwagi zgłaszać bezpośrednio prowadzącemu zajęcia. W trakcie zajęć lekcyjnych obiekty OSiR są traktowane jako obiekty szkolne, w myśl regulaminów obowiązujących w LO im. Powstańców Wielkopolskich w Tarnowie Podgórnym.

 

                                                                                   Nauczyciele wychowania fizycznego LO TP

Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.