10 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowy Zasady Oceniania – filozofia

Klasy: 1A, 1B, 1C - Rok szkolny 2024/2025

1. Na lekcjach filozofii oceny cząstkowe wystawiane są według wagi

Forma aktywności

Waga

Sprawdzian i testy z wiedzy
Kartkówki
Zadania domowe długoterminowe, projekty, prezentacje, referaty
Odpowiedź ustna na lekcji
Pisemna analiza tekstu filozoficznego - praca na lekcji 
Udział w lekcji, aktywność
Zadanie domowe krótkoterminowe
Przygotowanie do lekcji

4
3
4

3
3
2
2
2

2. Progi wymagane na poszczególne oceny śródroczne i roczne (w ocenie rocznej na świadectwie nie ma plusów ani minusów):

Ocena

Średnia

Celujący
Bardzo dobry +
Bardzo dobry
Dobry +                    
Dobry                       
Dostateczny +                       Dostateczny             
Dopuszczający +        Dopuszczający         
Niedostateczny +     
Niedostateczny         

5,6 – 6
5,2 – 5,59
4,6 – 5,19
4,2 – 4,59
3,7 – 4,19
3,2 – 3,69
2,7 – 3,19
2,2 – 2,69
1,8 – 2,19
1,4 – 1,79
1,0 – 1,39

3. Ocenie podlegają:

  • a. sprawdziany  i testy sprawdzające wiedzę
  • b. kartkówki (zakres wiedzy z maksymalnie trzech ostatnich lekcji)
  • c. zadania domowe długoterminowe, praca nad projektem, przygotowanie prezentacji na wybrany temat lub przygotowanie referatu;
  • d. zadania domowe krótkoterminowe, np. notatki analityczne i syntetyzujące,  odpowiedzi na pytania z podręcznika, poszukiwanie informacji w źródłach;
  • e. pisemna  analiza tekstu filozoficznego;
  • g. odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
  • h. udział w lekcji, aktywność;
  • i.  przygotowanie do lekcji.

4. Sprawdziany oraz testy sprawdzające  wiedzę będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e-dzienniku. Podany również zostanie ich zakres tematyczny.

5.Kartkówki nie są zapowiadane.

6. Wszelkie prace niesamodzielne skutkować będą oceną niedostateczną.

7. Po okresie nieobecności  uczeń jest zobowiązany (w ciągu tygodnia)  uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie.

8. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej trzykrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji. Aktywność oznaczona jest w dzienniku znakiem „+”. Cztery „plusy” zamieniane są na ocenę celującą. „Plus” można również  otrzymać za dodatkowe zadanie domowe. Na koniec semestru oraz roku  na postawie „plusów” zostanie podsumowana aktywność: cztery „plusy” zamienione zostaną na ocenę celującą, trzy na ocenę bardzo dobrą, natomiast za dwa „plusy” uczeń otrzyma ocenę dobrą.  

9. Nieprzygotowanie do lekcji oznaczone zostaje w dzienniku znakiem „-”. Nieprzygotowanie dotyczy zarówno zadań pisemnych, jak i ustnych. Nieprzygotowanie to też brak podręcznika lub zeszytu przedmiotowego. „Minus” otrzymuje również uczeń, który nie podjął próby realizacji zadania podczas lekcji. Trzeci i każdy następny „minus” oznacza ocenę niedostateczną.

10. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik. Obowiązkiem ucznia jest też  prowadzenie zeszytu przedmiotowego.

11. Ocenę niedostateczną ze sprawdzianów i testów z wiedzy oraz długoterminowych zadań domowych można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. W sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem.

12.Uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu lub testu  z wiedzy, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin i przystąpić do napisania pracy. Rezygnacja z pisania pracy w nowym terminie, bez podania ważnej przyczyny, oznacza ocenę niedostateczną z danego sprawdzianu. W przypadku nieobecności podczas  innych prac pisemnych uczeń ma obowiązek napisać pracę pisemną na następnej lekcji lub - w sytuacji wyjątkowej - w terminie ustalonym z nauczycielem.

13*.  W przypadku zdalnego nauczania nauczyciel może zastąpić sprawdzian z wiedzy odpowiedzią ustną.

14. Najwyżej będzie oceniany ten uczeń, który wykaże się oryginalnością dowodzenia i myśleniem krytycznym  oraz poszukuje nowych rozwiązań problemów.  

15. Relacje na lekcjach:

  • a. nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu;
  • b. nie przerywamy swoich wypowiedzi, gdy chcemy zabrać głos - podnosimy rękę:
  • c. dyskutujemy za pomocą argumentów, podczas dyskusji  skupiamy się na problemie, a nie na rozmówcy;
  • d. na lekcjach wyłączone są i schowane telefony komórkowe (można z nich korzystać tylko na wyraźne polecenie nauczyciela), w trakcie prac klasowych i innych prac pisemnych telefony są zdeponowane na biurku nauczyciela;
  • e. można mieć na ławce napoje, nie jest jednak mile widziane jedzenie i żucie gumy na lekcjach. 
Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.