10 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe  zasady oceniania – język polski

Klasy: I A, II A, II B, III A 
Rok szkolny 2024/2025

1. Na lekcjach języka polskiego oceny cząstkowe wystawiane są według wagi: 

Forma aktywności

Waga

Sprawdzian semestralny, praca semestralna
Wypracowanie klasowe
Sprawdziany z wiedzy, testy czytania ze zrozumieniem, testy historycznoliterackie
Przygotowanie prezentacji multimedialnej, referatu, filmu, realizacja projektu
Kartkówki
Zadanie domowe długoterminow
Odpowiedzi ustne na lekcji
Prace i zadania pisemne realizowane  na lekcji 
Sprawdziany ze znajomości lektur
Udział w lekcji, aktywność
Zadanie domowe krótkoterminowe
Przygotowanie do lekcji

7
6
5

4

3
4
3
3
4
2
2
2


 2.  Progi wymagane na poszczególne oceny (w ocenie rocznej na świadectwie nie ma plusów ani minusów):

Ocena

Średnia

Celujący
Bardzo dobry +
Bardzo dobry
Dobry +                    
Dobry                       
Dostateczny +                       Dostateczny             
Dopuszczający +        Dopuszczający         
Niedostateczny +     
Niedostateczny         

5,6 – 6
5,2 – 5,59
4,6 – 5,19
4,2 – 4,59
3,7 – 4,19
3,2 – 3,69
2,7 – 3,19
2,2 – 2,69
1,8 – 2,19
1,4 – 1,79
1,0 – 1,39

3. Ocenie podlegają:

a. sprawdziany semestralne - sprawdzian z omówionych w danym semestrze treści historycznoliterackich i umiejętności wykorzystania kontekstów historycznoliterackich przy analizie i interpretacji tekstów;
b. prace semestralne- prace o charakterze syntetycznym i/lub analitycznym rozwijające treści nauczania w danym semestrze, prace mogą mieć formę referatu, eseju lub też inną- zaproponowaną przez ucznia i zatwierdzoną przez nauczyciela; 
c. wypracowania  klasowe - tworzenie tekstu własnego o charakterze problemowym i interpretacyjnym w oparciu o tekst literacki;
d. testy sprawdzające rozumienie czytanego tekstu, testy historycznoliterackie, sprawdziany z wiedzy oraz szkice interpretacyjne tekstów kultury;
e. przygotowanie prezentacji na wybrany temat lub przygotowanie referatu, realizacja projektu, filmu;
f. zadania domowe długoterminowe - sprawdzające umiejętność pisania wypracowań o charakterze argumentacyjnym lub testów czytania ze zrozumieniem, testów historycznoliterackich, a także innych wskazanych w podstawie programowej form wypowiedzi pisemnej; 
g. zadania domowe krótkoterminowe, np. minirozprawki, notatki syntetyzujące, odpowiedzi na pytania z podręcznika, streszczenia;
h. sprawdziany ze znajomości treści lektur;
i. prace i zadania  pisemne realizowane podczas lekcji - od wypracowań klasowych,  sprawdzianów i testów z wiedzy   różnią się  dopuszczalnością korzystania z pomocy dydaktycznych (zeszytu, słownika, podręcznika, tekstu literackiego);
j. odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
k. udział w lekcji, aktywność;
l. przygotowanie do lekcji.

4. Sprawdziany semestralne będą przeprowadzane ok. trzy tygodnie przed wystawieniem ocen semestralnych i zapowiadane z dwutygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e-dzienniku. Sprawdziany te będą przeprowadzane w każdym semestrze z wyjątkiem pierwszego semestru klasy pierwszej oraz drugiego semestru klasy czwartej. Uczniowie, którzy na tydzień przed  sprawdzianem wykażą się frekwencją wyższą niż 90% i przygotowaniem do każdej lekcji w semestrze, mogą być z niego zwolnieni (w czasie sprawdzianu przydzielone zostanie im inne zadanie- ustalone wcześniej z nauczycielem). Zwolnieni ze sprawdzianu  mogą być także uczniowie, którzy podejmą się samodzielnej realizacji projektu semestralnego w ustalonej wraz z nauczycielem formie. 

5. Sprawdziany i testy wiedzy, testy historycznoliterackie oraz testy czytania ze zrozumieniem będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w  e-dzienniku, podany zostanie również zakres tematyczny tych form sprawdzających.

6. Kartkówki nie są zapowiadane.

7. Wszelkie prace niesamodzielne skutkować będą  oceną  niedostateczną.

8. Po okresie nieobecności w ciągu tygodnia należy uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie.

9.Na kolejną lekcję języka polskiego należy uzupełnić pisemną pracę domową, której uczeń nie wykonał, wykorzystując możliwość zgłoszenia nieprzygotowania.

10. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej trzykrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji. Aktywność oznaczona jest w dzienniku znakiem „+”. Sześć „plusów” zamieniane jest na ocenę celującą. „Plus” można również  otrzymać za dodatkowe zadanie domowe.

11. Nieprzygotowanie do lekcji oznaczone zostaje w dzienniku znakiem „-”. Nieprzygotowanie dotyczy zarówno zadań pisemnych, jak i ustnych ( nie obejmuje znajomości treści lektury). Nieprzygotowanie to też brak podręcznika, tekstu lektury lub zeszytu przedmiotowego. „Minus” otrzymuje również uczeń, który nie podjął próby realizacji zadania podczas lekcji.  Czwarty  i każdy następny „minus” oznacza ocenę niedostateczną.

12. Przed omawianiem lektury przeprowadzane będą  sprawdziany ze znajomości treści. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu z lektury obowiązkowej przewidzianej dla zakresu podstawowego,  jest zobowiązany poprawić sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od wystawienia oceny.

13. Podczas omawiania lektury uczeń jest zobowiązany do przynoszenia tekstu lektury. Brak tekstu lektury oznacza nieprzygotowanie do lekcji.

14. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik. Brak podręcznika oznacza nieprzygotowanie do lekcji.

15. Obowiązkiem ucznia jest prowadzenie zeszytu przedmiotowego.

16. Ocenę niedostateczną ze sprawdzianów z wiedzy, testów czytania ze zrozumieniem, wypracowań klasowych długoterminowych zadań domowych można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. W sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem.

17*.  W przypadku zdalnego nauczania nauczyciel może zastąpić sprawdzian z wiedzy odpowiedzią ustną.

18. Uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu z wiedzy, testu historycznoliterackiego lub sprawdzianu semestralnego, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin i przystąpić do napisania pracy. Rezygnacja z pisania pracy w nowym terminie, bez podania ważnej przyczyny, oznacza ocenę niedostateczną z danego sprawdzianu.  W przypadku nieobecności  podczas  innych prac pisemnych uczeń ma obowiązek napisać pracę pisemną na następnej lekcji lub -w sytuacji wyjątkowej- w terminie ustalonym z nauczycielem.

19. Najwyżej będzie oceniany ten uczeń, który wykaże się oryginalnością dowodzenia i myśleniem krytycznym oraz poszukuje nowych rozwiązań problemów. 

20. Relacje na lekcjach:

a. nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu;
b. nie przerywamy swoich wypowiedzi, gdy chcemy zabrać głos - podnosimy rękę:
c. dyskutujemy za pomocą argumentów, podczas dyskusji  skupiamy się na problemie, a nie na rozmówcy;
d. na lekcjach wyłączone są i schowane telefony komórkowe (można z nich korzystać tylko na wyraźne polecenie nauczyciela), w trakcie prac klasowych i innych prac pisemnych telefony są zdeponowane na biurku nauczyciela;
e. można mieć na ławce napoje, nie jest jednak mile widziane jedzenie i żucie gumy na lekcjach.
Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.