Przedmiotowe Zasady Oceniania
Klasa I A, I B, II B - Rok szkolny 2023/2024
1. Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej oraz inne, dodatkowe formy pracy ucznia.
2. Ocenie podlegają:
a) sprawdziany z wiedzy i umiejętności obejmujące materiał nauczania powyżej trzech godzin lekcyjnych, niekiedy do trzech lekcji, jeżeli treści programowe są niezbędne do realizacji kolejnych zagadnień,
b) kartkówki, obejmujące materiał nauczania z trzech ostatnich godzin lekcyjnych,
c) przygotowanie prezentacji multimedialnej czy w formie papierowej, referatu, plakatu itp. na wybrany temat,
d) odpowiedzi ustne z trzech ostatnich godzin lekcyjnych,
e) zadania domowe,
f) wykonane doświadczenia wraz z dokumentacją zgodną z metodologią badań naukowych,
g) obserwacje biologiczne i ich dokumentacja,
h) aktywność na zajęciach lekcyjnych (odpowiedzi, zadania, praca w grupach)
i) inne, dodatkowe prace wykonane w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności biologicznych.
3. Sprawdziany:
- napisanie sprawdzianu przez ucznia jest obowiązkowe,
- sprawdzian obejmuje materiał nauczania powyżej trzech godzin lekcyjnych lub do trzech godzin lekcyjnych, musi być zapowiedziany przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem, podany zakres tematyczny, a zamiar jego przeprowadzenia zapisany w terminarzu dziennika librus,
- na sprawdzianie ocenie podlegają w równym stopniu wiadomości i umiejętności,
- uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu w wyznaczonym terminie, ma obowiązek przystąpić do napisania pracy w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły; termin należy uzgodnić z nauczycielem, napisanie sprawdzianu może się odbyć w formie pisemnej jak również może być przeprowadzone w formie ustnej odpowiedzi,
- rezygnacja z pisania pracy w nowym terminie, bez podania ważnej przyczyny, oznacza ocenę niedostateczną ze sprawdzianu,
- ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, można poprawić w ciągu dwóch tygodni od daty jej otrzymania (w sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem),
- poprawianie sprawdzianu, lub jego pisanie po nieobecności w szkole, w czasie zajęć lekcyjnych nie zwalnia ucznia z uzupełnienia realizowanego materiału nauczania,
- sprawdziany, pisane przez ucznia w drugim terminie, mogą mieć wyższy stopień trudności w odniesieniu do sprawdzianów pisanych przez ogół uczniów klasy w pierwszym terminie i mogą być przeprowadzone w formie ustnej odpowiedzi,
- oceniony w ciągu dwóch tygodni sprawdzian będzie omówiony przez nauczyciela, a uczeń otrzyma go do wglądu w czasie zajęć lekcyjnych; rodzice/prawni opiekunowie mogą mieć wgląd do pracy w czasie konsultacji w szkole lub w terminie ustalonym z nauczycielem.
4. Kartkówka obejmuje materiał nauczania do 3 godzin lekcyjnych, (wiadomości i umiejętności) może być niezapowiedziana przez nauczyciela. W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach, na których była pisana kartkówka, ma on obowiązek napisania jej w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły lub w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem. Będzie przeprowadzona w formie pisemnej lub w formie odpowiedzi ustnych. Oceniona w ciągu dwóch tygodni praca będzie do wglądu ucznia w czasie zajęć a rodziców/prawnych opiekunów w czasie konsultacji lub w terminie ustalonym z nauczycielem. Kartkówki nie podlegają poprawie.
5. Odpowiedzi ustne. Uczeń przynajmniej raz w semestrze będzie odpytany ustnie z bieżącego materiału nauczania realizowanego na trzech ostatnich godzinach lekcyjnych. Ocenie będą podlegały w równym stopniu wiadomości i umiejętności. Każda odpowiedź ustna będzie punktowana a punkty przeliczane na ocenę. Oceny z odpowiedzi nie podlegają poprawie. Uczeń może otrzymać „+” za odpowiedź, jeżeli nie był wyznaczony do odpowiedzi, ale uzupełniał niepełne odpowiedzi innego ucznia lub ich brak. Trzy „+” przeliczane są na ocenę bardzo dobrą.
Wszystkie sprawdziany i kartkówki oraz odpowiedzi ustne oceniane punktowo będą przeliczane na oceny wg następującej zasady:
100% - celującyi wyżej (np. zadanie dodatkowe)
90% - 99% - bardzo dobry
75% - 89% - dobry
56% - 74% - dostateczny
40% - 55% - dopuszczający
mniej niż 40% - niedostateczny
a oceny wpisywane będą do dziennika librus. Za każdą pracę pisemną i odpowiedź uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę.
6. Do dziennika librus wpisywane będą oceny ze sprawdzianów i kartkówek jak i oceny z popraw. Wpisanie oceny z poprawy pracy pisemnej nie wiąże się z likwidacją oceny z tej pracy zdobytej wcześniej.
7. Poprawa prac pisemnych w ciągu dwóch tygodni nie dotyczy okresu nieobecności nauczyciela w szkole, spowodowanej np. chorobą.
8. Wszelkie prace niesamodzielne: sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne będą oceniane oceną niedostateczną. Nauczyciel ma prawo żądać od uczniów złożenia w wyznaczonym miejscu, na czas trwania pracy pisemnej czy odpowiedzi, wszelkich urządzeń telekomunikacyjnych, elektronicznych.
9. Po okresie nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych, powinien on w ciągu tygodnia uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie oraz kartach pracy.
10. Raz w semestrze uczeń może być nieprzygotowanym do lekcji bez podania przyczyny (przy większej liczbie godzin niż jedna godzina tygodniowo dwa razy). Nieprzygotowanie zaznaczone jest w dzienniku librus znakiem „ np”, Należy ten fakt zgłosić nauczycielowi przed lekcją. Nie zgłoszenie nieprzygotowania przed lekcją traktowane jest tak jakby uczeń był do niej przygotowany i może być odpytany.
11. Można raz w semestrze nie zrobić zadań domowych bez żadnych konsekwencji.. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi przed lekcją. Pozostałe braki zadań zaznaczone są w dzienniku znakiem „ - ”, trzeci i każdy następny „ - ”, czyli braki zadań, zeszytu czy kart pracy oznacza ocenę/oceny niedostateczne wpisywaną/wpisywane do dziennika librus. Za źle zrobione zadanie domowe uczeń nie otrzymuje oceny negatywnej czy minusa. Dobrze wykonane no i zaprezentowane zadania domowe, zwłaszcza zadania otwarte, będą nagradzane „+” czy ocenami pozytywnymi, w zależności od stopnia trudności i wyczerpującego omówienia zagadnienia. Wszelkie dodatkowe prace wykonywane przez uczniów będą oceniane „+” lub ocenami wpisywanymi do dziennika librus. Jeżeli uczeń nie wykonał w terminie pisemnych zadań domowych, to musi uzupełnić braki na następną lekcję.
12. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik, zeszyt i karty pracy. Brak wymienionych pomocy naukowych oznacza brak „zadania domowego” i należy zgłosić to zdarzenie nauczycielowi przed lekcją.
13. Jeżeli uczeń nie zgłosi nauczycielowi jakichkolwiek braków przed rozpoczęciem zajęć i nauczyciel w czasie lekcji wychwyci ten fakt uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną wpisaną do dziennika librus.
15. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej trzykrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji, wykonywanie zadań lekcyjnych czy pracę w grupach. Aktywność oznaczona jest w dzienniku librus znakiem „+” Trzy aktywności są zamieniane na ocenę bardzo dobrą w przypadku zajęć w liczbie jednej godziny tygodniowo, przy dwóch godzinach w tygodniu pięć plusów za aktywność będzie zamieniane na ocenę bardzo dobrą. Uczeń może też otrzymać ocenę bardzo dobrą za aktywność na lekcji, jeżeli bezbłędnie potrafi w swoich wypowiedziach lub zadaniach pisemnych wykazać się powiązaniami wiedzy i umiejętności z praktycznym jej wykorzystaniem.
Bierna postawa na lekcji, wykonywanie innych zadań nie dotyczących tematu, uniemożliwienie realizacji zajęć będzie zaznaczane minusem. Zebranie trzech minusów jest jednoznaczne z oceną niedostateczną.
16. Odpowiedź ustna oceniana jest przez nauczyciela punktowo – za każdą dobrze udzieloną, wyczerpującą odpowiedź na zadane pytanie uczeń otrzymuje punkt. Suma punktów jest przeliczana na ocenę według skali procentowej przyjętej w szkole. Uczeń może otrzymać „+” za odpowiedź, jeżeli nie był wyznaczony do odpowiedzi, ale uzupełniał niepełne odpowiedzi innego ucznia lub ich brak. Trzy „+” przeliczane są na ocenę bardzo dobrą.
17. Ocena doświadczeń czy obserwacji przeprowadzanych przez uczniów będzie polegała na ocenie sposobu ich prowadzenia oraz dokumentowaniu przebiegu zgodnie z obowiązującymi zasadami metod badań naukowych.
18. Ocena śródroczna i końcoworoczna nie jest wystawiana jako średnia ważona ani jako średnia arytmetyczna. Przy wystawianiu oceny śródrocznej i końcoworocznej w pierwszej kolejności brane są pod uwagę sprawdziany, na drugim miejscu kartkówki, odpowiedzi, dalej aktywność na zajęciach, wykonywane doświadczenia i obserwacje z opisem, potem zadania domowe i inne dodatkowe prace, konkursy, olimpiady. Bardzo wysoko będzie oceniane krytyczne myślenie czy nowatorskie rozwiązywanie problemów.
19. Relacje w czasie zajęć: nauczyciel – uczniowie:
- nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu nie krzyczy, nie wyśmiewa ucznia,
- uczniowie są zdyscyplinowani, nie przeszkadzają w prowadzeniu lekcji np. rozmową między sobą,
- zabierają głos po wcześniejszym zgłoszeniu się, unikają spóźnień,
- dyskutujemy za pomocą argumentów, nie używamy wulgaryzmów,
- na lekcjach wyłączone są i schowane do plecaków, toreb, torebek telefony komórkowe i inne urządzenia telekomunikacyjne,
- napoje trzymamy w plecakach, torbach, przy ławce i pijemy w razie potrzeby;
- nie jest dopuszczalne jedzenie i żucie gumy w czasie zajęć lekcyjnych.
Przewiduje się doskonalenie PZO zgodnie ze Statutem LO.
Do opracowania wykorzystano: Statut LO w Tarnowie Podgórnym, Podstawę Programową z Biologii MEN oraz programu nauczania Nowej Ery.