Przedmiotowe Zasady Oceniania
I. Zasady oceniania:
-
Na każdą lekcje matematyki uczeń przynosi zeszyt, podręcznik, zbiór zadań/arkusze maturalne, kalkulator, przybory geometryczne, papier A4 w kratkę na prace klasowe.
- Uczeń ma prawo zgłosić trzy (rozszerzenie pięć) razy w semestrze nieprzygotowanie do zajęć, wynikające z choroby, sytuacji losowych itp. (nie dotyczy to zapowiedzianych prac klasowych, semestralnych). Wyjątek stanowi dłuższa choroba, pobyt w szpitalu (powyżej tygodnia).
Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak pracy domowej (praca domowa bez rozwiązania, same odpowiedzi) lub jej znacznej części, brak pomocy potrzebnych do lekcji. - Aktywność na lekcji może zostać oceniona na „+ ”. Trzy „+” dają ocenę bardzo dobrą.
- Uczeń, który nie pracuje samodzielnie podczas prac pisemnych (korzysta z telefonu, zmienił grupy) lub na początku lekcji nie zgłosi braku pracy domowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki są obowiązkowe.
- Uczeń, który nie zaliczył pierwszego semestru, zobowiązany jest do jego poprawy w czasie wyznaczonym przez nauczyciela. Ocenę z zaliczenia wstawiamy bez wagi w drugim semestrze i wówczas wystawiając ocenę końcoworoczną bierzemy średnią arytmetyczną ze średniej ważonej z drugiego semestru a za pierwszy semestr liczmy 1,8.
II. Informacja o ocenach i terminach oraz sposobach i terminach poprawiania ocen:
-
Prace klasowe/sprawdziany są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w dzienniku elektronicznym) i podany jest zakres wiedzy.
- Na koniec każdego miesiąca pisany jest sprawdzian z powtórek.
- Kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji , nie muszą być zapowiedziane .
- Zapowiedziane kartkówki /sprawdziany musi napisać każdy uczeń (drugi termin może być w formie ustnej przy tablicy)
- Uczeń, który nie pisał razem z klasą pracy klasowej w wyznaczonym terminie, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin ( nauczyciel wyznacza termin) i przystąpić do napisania pracy.
- Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie/ kartkówce , nie może otrzymać z tego powodu oceny niedostatecznej, ale ma obowiązek napisać sprawdzian/kartkówkę na najbliższej lekcji.
- Nauczyciel ma prawo zażądać od uczniów złożenia w wyznaczonym miejscu, na czas trwania pracy pisemnej, wszelkich urządzeń elektronicznych, w szczególności telefonów komórkowych.
- Poprawić możesz każdą ocenę z pracy klasowej/sprawdzianu, ocen z kartkówki nie poprawiamy. Na każdą pracę pisemną przypada tylko jeden ustalony wspólnie z klasą termin poprawy. Jeśli uczeń nie pojawił się na poprawie w wyznaczonym terminie traci szansę. Poprawiona ocena otrzymuje wagę 1.
- Na koniec semestru nie ma możliwości poprawiania ocen ze sprawdzianów, których termin poprawy już minął.
III. Formy oceniania wiadomości i umiejętności ucznia:
|
|
IV. Kryteria ocen i ocenianie sumujące:
- Ocena końcoworoczna roku jest średnią ważoną ze wszystkich ocen.
Zagrożenie oceną niedostateczną wystawiane jest do średniej 2,0 - Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub byli nieklasyfikowani w I okresie nauki, powinni do końca marca zdać wyznaczony przez nauczyciela materiał w formie pisemnej lub ustnej. Tylko pozytywną ocenę, potwierdzającą zdanie I okresu, wpisuje się do dziennika w rubryce ocen II okresu (bez wagi) . W przypadku niezaliczenia I okresu w wyznaczonym terminie uczeń powinien osiągnąć przynajmniej dostateczne wyniki w II okresie, by otrzymać pozytywną ocenę końcoworoczną.
- Wszystkie prace klasowe i sprawdziany oceniane punktowo są przeliczane na oceny wg następującej zasady:
- Formy prac podlegające ocenie i ich waga:
Formy prac |
Waga |
- Progi wymagane na poszczególne oceny końcoworoczne i semestralne :
Ocena |
Średnia |
V. Zasady udostępniania do wglądu uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym/ sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych.
- Wszystkie prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego i na prośbę rodziców udostępniane.
- Wszystkie prace pisemne można zobaczyć podczas zebrań lub po indywidualnym umówieniu się z nauczycielem.
VI. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi
Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.