Przedmiotowe Zasady Oceniania
Przedmiotowe Zasady Oceniania – informatyka
Klasy I A, I C, II A, II C, III A, III C - Rok szkolny 2024/2025
1. Zasady oceniania:
- Przedmiotem oceny są:
- wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości intelektualnych ucznia,
- wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programu nauczania,
- wysiłek wkładany przez ucznia, zaangażowanie oraz orzeczenie/opinię z poradni,
- kreatywność, aktywność i systematyczność.
- Uczeń oceniany jest za pomocą następujących form :
- sprawdziany/kartkówki, zarówno w formie papierowej jak i w formie testu online,
- zadania IT,
- aktywność i praca na lekcji oraz pozalekcyjna, w tym udział w konkursach informatycznych.
- Sprawdziany/kartkówki oraz zadnia IT są obowiązkowe.
- Sprawdziany/kartkówki zakresem obejmują logiczny zestaw materiału z kilku poprzednich tematów, aczkolwiek wymagają szeregu umiejętności oraz wiedzy zdobytych w całym wcześniejszym procesie nauczania.
- Zadania IT polegają na samodzielnym zrealizowaniu określonej puli zadań na lekcjach i/lub w domu związanych z jednym tematem. Jedno zadanie IT może ze względów organizacyjnych składać się z kilku zadań na platformie MS Teams.
- Zadania wraz z materiałami związanym z tematem są publikowane na platformie MS Teams i są dostępnie on-line.
- Każdy uczeń powinien mieć aktywne konto na platformie MS Teams.
2. Informacja o ocenach i terminach oraz sposobach i terminach poprawiania ocen:
- Sprawdziany są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w dzienniku elektronicznym) i podany jest zakres wiedzy.
- Kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane.
- Zapowiedziane sprawdziany/ kartkówki musi napisać każdy uczeń (drugi termin może być w formie ustnej)
- Uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu w wyznaczonym terminie, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin (nauczyciel wyznacza termin) i przystąpić do napisania pracy.
- Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie/kartkówce, nie może otrzymać z tego powodu oceny niedostatecznej, ale ma obowiązek napisać sprawdzian/kartkówkę na najbliższej lekcji (w przypadku sprawdzianu na drugim terminie).
- Zadania IT posiadają maksymalny termin ich realizacji i zamykają się automatycznie (po terminie nie ma możliwości oddania zadania). W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może przedłużyć termin wykonania zadań całej grupie.
- Ze względu na pełny dostęp on-line do materiałów i zadań nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku realizacji zadań IT.
- Raz na semestr uczeń może dosłać po terminie zadanie IT – zostanie ono ocenione standardowo jakby było dosłane terminowo. Zadanie powinno zostać dostarczone poprzez platformę MS Teams.
3. Kryteria ocen i ocenianie sumujące:
- Ocena końcoworoczna jest średnią arytmetyczną ocen z semestru I i II.
Zagrożenie oceną niedostateczną wystawiane jest do średniej 2,0 - Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub byli nieklasyfikowani w I okresie nauki, powinni do końca marca zdać wyznaczony przez nauczyciela materiał w formie diagnozy. Tylko pozytywną ocenę, potwierdzającą zdanie I okresu, wpisuje się do dziennika w rubryce ocen II okresu (bez wagi). W przypadku niezaliczenia I okresu w wyznaczonym terminie uczeń powinien osiągnąć przynajmniej dostateczne wyniki w II okresie, by otrzymać pozytywną ocenę końcoworoczną.
- Wszystkie sprawdziany/kartkówki i zadania IT oceniane punktowo są przeliczane na oceny wg następującej zasady:
100% - celujący
99% - 90% - bardzo dobrY
89% - 75% - dobry
74% - 56% - dostateczny
55% - 40% - dopuszczający
39% - 0% - niedostateczny
- Formy prac podlegające ocenie i ich waga:
Forma pracy |
Waga |
Sprawdzian |
6 |
- Progi wymagane na poszczególne oceny:
Ocena końcowa |
Średnia |
Uwagi |
celujący |
5,6 - 6 |
|
4. Zasady udostępniania do wglądu uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym/ sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych.
- Wszystkie prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela w wersji elektronicznej do końca roku szkolnego i na prośbę rodziców udostępniane.
- Wszystkie prace pisemne można zobaczyć podczas zebrań lub po indywidualnym umówieniu się z nauczycielem.
5. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.