Świat jest teatrem

Motyw theatrum mundi w tekstach literackich - to temat trzeciego działania projektu artystyczno – edukacyjnego zorganizowanego przez LO w Tarnowie Podgórnym . Udział w nim wzięli gimnazjaliści z Baranowa, Tarnowa Podgórnego, Grzebieniska, Pniew i Kaźmierza.

Indywidualnie lub w ośmioosobowych zespołach dywagowali nad pozycją człowieka w świecie, zależnością jego losu od sił wyższych – Boga, bogów, fatum. Wykonując zadania do fraszki Jana Kochanowskiego „O żywocie ludzkim”, zastanawiali się nad tym, kim jest reżyser spektaklu zwanego życiem, wskazywali zależność między interpretacją fraszki a terminologią teatralną, poddawali refleksji autorską koncepcję życia ludzkiego. Proponowali własne odczytanie „Króla Edypa” , wykonując plakaty do tragedii Sofoklesa, a skutki decyzji króla Teb analizowali w postaci „drzewka decyzyjnego”. Zadania do „Wrażeń z teatru” Wisławy Szymborskiej sprawdzały podstawowe umiejętności uczniów związane z analizą i interpretacją tekstu poetyckiego, ale dały im też możliwość działań kreatywnych – wizualizacji wybranej z wiersza metafory. Jedno z poleceń do wiersza Edwarda Stachury „Życie to nie teatr” zakładało plastyczną interpretację tego tekstu. Gimnazjaliści mieli wykonać portret adresatki wiersza. Postawa podmiotu lirycznego wobec Boga i świata, środki językowe wskazujące na to, w czyim imieniu wypowiada się osoba mówiąca w wierszu, muzyczność tekstu – to kwestie , którymi zajmowali się uczniowie, analizując „Kolędę z pretensjami” Agnieszki Osieckiej.

W ramach projektu „Świat jest teatrem” uczniowie naszego liceum (pod opieką nauczycieli) przeprowadzili w klasach trzecich gimnazjów w: Kaźmierzu, Tarnowie Podgórnym , Grzebienisku lekcje wychowawcze , których temat brzmiał: „Zakładamy maski – maskujemy się czy demaskujemy”. Ich celem było uświadomienie młodzieży powodów, celów i konsekwencji zakładania masek, odgrywania ról, udawania. Wejście w rolę nauczyciela było dla naszych uczniów ciekawym doświadczeniem, jak twierdzą , dającym im satysfakcję. Zaangażowanie gimnazjalistów i często oklaski, którymi nagradzali licealistów po przeprowadzonej lekcji świadczą o tym, że był to udany pomysł.

Koordynator: Grażyna Smolibocka

1600x0-towidth-90-_dsc1074 (1)
1600x0-towidth-90-_dsc1074
1600x0-towidth-90-_dsc1101
1600x0-towidth-90-_dsc1125
1600x0-towidth-90-_dsc1132
1600x0-towidth-90-_dsc1137
1600x0-towidth-90-_dsc1141
1600x0-towidth-90-_dsc1146
1600x0-towidth-90-_dsc1166
1600x0-towidth-90-_dsc1170
1600x0-towidth-90-_dsc1173
1600x0-towidth-90-_dsc1174
1600x0-towidth-90-_dsc1179
1600x0-towidth-90-_dsc1223
1600x0-towidth-90-_dsc1225
800x0-towidth-90-_dsc1195
800x0-towidth-90-_dsc1203
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.