Przedmiotowe Zasady Oceniania
Rok szkolny 2024/2025
Według podręczników Wyd. Święty Wojciech, zgodny z programem nauczania nr:
1 kl. AZ-31-01/18-PO-4/20, 2 kl. AZ-32-01/18-PO-6/21, 3 kl. AZ-33-01/18-PO-11/22, 4 kl. AZ-34-01/18-PO-18/23
Od pocżatku roku szkolnego 2024/2025 ocena końcowa z religi nie jest uwzględniana do średniej ze wszystkich przedmiotów.
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA na poszczególne oceny:
-
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w minimum programowym nauczania religii w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
-
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, tzn. rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności; ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z religii w ciągu dalszej nauki.
-
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe, tzn. opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym, oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
-
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające, tzn. nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
-
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające: opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
-
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane program nauczania religii w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim/diecezjalnym albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW:
1. Formy ustne:
- Samodzielne lub też w grupie przygotowanie i przedstawienie określonych zadań w różnych formach.
2. Formy pisemne:
- sprawdziany - po przerobieniu wskazanej przez nauczyciela partii materiału;
- kartkówki, wypracowania, quizy, krzyżówki i inne pisemne zadania pozwalające na bieżące sprawdzanie wiedzy uczniów.
3. Formy sprawnościowe:
- umiejętność posługiwania się Pismem Świętym, Katechizmem Kościoła Katolickiego innymi źródłami (praca z tekstem, poszukiwanie źródeł).
4. Aktywność na lekcjach religii, udział w konkursach i olimpiadach teologicznych oraz zaangażowanie w przygotowaniu szkolnych rekolekcji wielkopostnych i uroczystości szkolnych/międzyszkolnych o charakterze religijnym i patriotycznym przewidzianych w planie wychowawczym szkoły.
POPRAWIANIE OCEN
Uczniowi przysługuje prawo do poprawienia oceny z religii na wyższy stopień. Możliwość taka dokonuje się na warunkach określonych w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania uczniów (WSO) obowiązujących w naszej szkole.