Przedmiotowe Zasady Oceniania
I. Zasady oceniania:
- Uczeń oceniany jest za pomocą trzech typów ocen:
- diagnozy (sprawdziany),
- zadania IT,
- aktywność
- Diagnozy oraz zadnia IT są obowiązkowe.
- Diagnozy polegają na samodzielnym zrealizowaniu zadań praktycznych na komputerach bez dostępu do Internetu w pracowni informatycznej (off-line). Diagnozy zakresem obejmują logiczny zestaw materiału z kilku poprzednich tematów, aczkolwiek wymagają szeregu umiejętności zdobytych w całym wcześniejszym procesie nauczania.
- Zadania IT polegają na samodzielnym zrealizowaniu określonej puli zadań na lekcjach i/lub w domu związanych z jednym tematem. Jedno zadanie IT ze względów organizacyjnych może składać się z kilku zadań w MS Teams.
- Zadania wraz z materiałami związanym z tematem są publikowane w systemie MS Teams i są dostępnie on-line.
- Aktywność/błyskotliwe, nietypowe rozwiązania zadań na lekcji może zostać dodatkowo ocenione przez nauczyciela oceną celującą.
II. Informacja o ocenach i terminach oraz sposobach i terminach poprawiania ocen:
- Diagnozy są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w dzienniku elektronicznym) i podany jest zakres wiedzy.
- Uczeń, który był nieobecny na diagnozie, nie może otrzymać z tego powodu oceny niedostatecznej, ale ma obowiązek napisać diagnozę na najbliższej lekcji. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może wyznaczyć uczniowi inny termin napisania diagnozy.
- Uczeń ma prawo do poprawy diagnozy na swój wniosek, przy czym musi zgłosić to nauczycielowi nie później niż 5 dni roboczych od otrzymania oceny z diagnozy, którą zamierza poprawiać. Ocena otrzymana z poprawy jest kolejną oceną i nie wpływa w żaden sposób na oceną otrzymaną w pierwszym terminie.
- Zadania IT posiadają maksymalny termin ich realizacji i zamykają się automatycznie (po terminie nie ma możliwości oddania zadania). W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może przedłużyć termin wykonania zadań całej grupie.
- Ze względu na pełny dostęp on-line do materiałów i zadań nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku realizacji zadań IT.
- Raz na semestr uczeń może dosłać po terminie zadanie IT – zostanie ono ocenione standardowo jakby było dosłane terminowo. Zadanie powinno zostać dostarczone na czacie w MS Teams.
III. Kryteria ocen i ocenianie sumujące:
a) Ocena końcoworoczna roku jest średnią ważoną wszystkich ocen z obu semestrów.
b) Zagrożenie oceną niedostateczną wystawiane jest do średniej 2,0
c) Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub byli nieklasyfikowani w I okresie nauki, powinni do końca marca zdać wyznaczony przez nauczyciela materiał w formie diagnozy. Tylko pozytywną ocenę, potwierdzającą zdanie I okresu, wpisuje się do dziennika w rubryce ocen II okresu (bez wagi) . W przypadku niezaliczenia I okresu w wyznaczonym terminie uczeń powinien osiągnąć przynajmniej dostateczne wyniki w II okresie, by otrzymać pozytywną ocenę końcoworoczną.
d)Wszystkie diagnozy i zadania IT oceniane punktowo są przeliczane na oceny wg następującej zasady:
94% - 85% - bardzo dobry
69 % - 50 % - dostateczny
49 % - 40 % - dopuszczający
39% - 0 % - niedostateczny
e) Zadania IT składające się z kilku zadań w MS Teams dotyczące jednego tematu oceniane są jedną oceną.
f) Zadania IT o niewielkim zakresie i trudności nie podlegają ocenie - informacja o tym znajduje się z opisie zadania w MS Teams.
g) Formy prac podlegające ocenie i ich waga:
Formy prac |
Waga |
Diagnoza |
8 |
h) Progi wymagane na poszczególne oceny końcoworoczne i semestralne :
Ocena |
Średnia |
celujący |
5,5 - 6 |
IV. Zasady udostępniania do wglądu uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym/ sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych.
- Wszystkie prace są przechowywane przez nauczyciela w wersji elektronicznej do końca roku szkolnego i na prośbę rodziców udostępniane.
- Wszystkie prace można zobaczyć podczas zebrań lub po indywidualnym umówieniu się z nauczycielem.
V. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi
Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.