Regulamin Rady Rodziców
Regulamin Rady Rodziców Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie Podgórnym
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Rada rodziców, zwana dalej „Radą” reprezentuje ogół rodziców uczniów.
- Rada działa na podstawie ustawy o systemie oświaty, statutu szkoły i niniejszego regulaminu.
§ 2.
- Rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów w szkole.
- Kadencja Rady trwa rok.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.
§ 3.
Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco-doradczy.
II. Wybory do Rady
§ 4.
- Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
- Rodzice uczniów danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę oddziałową.
- Rada oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności Rady oddziałowej decydują rodzice danego oddziału.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice uczniów danego oddziału. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.
§ 5.
Wybory Rad oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna (jedno lub wieloosobowa) wybrana w głosowaniu jawnym
spośród uczestników zebrania. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady oddziałowej.
§ 6.
Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
§ 7.
- Rada oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady rodziców szkoły.
- Na wniosek rodziców uczestniczących w zebraniu, przedstawiciela Rady oddziałowej do Rady rodziców szkoły może wybierać ogół rodziców uczestniczących w zebraniu, w głosowaniu tajnym, spośród wybranych członków Rady oddziałowej.
§ 8.
- Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora.
- Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów.
III. Władze Rady
§ 9.
Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego Rady, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
§ 10.
- Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
- Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę.
IV. Posiedzenia Rady
§ 11.
- Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, nie rzadziej niż 3 razy w roku szkolnym.
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący, powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego.
§ 12.
- Przygotowanie posiedzenia Rady oraz porządku obrad jest obowiązkiem przewodniczącego.
- Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.
- Nieobecny przedstawiciel Rady oddziałowej może być reprezentowany na posiedzeniu Rady przez innego członka Rady oddziałowej.
§ 13.
- Posiedzenia Rady są protokołowane.
- Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez radę w drodze głosowania na zakończenie posiedzenia Rady.
V. Podejmowanie uchwał
§ 14.
- Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- Dopuszczalne jest podejmowanie uchwał w trybie pisemnym (tryb obiegowy) lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (poczta elektroniczna lub wideokonferencja).
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
§ 15.
Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
§ 16.
Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
VI. Prawa i obowiązki członków Rady
§ 17.
- Członkowie Rady mają prawo do:
1) dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-
wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw
personalnych;
2) wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły;
3) głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez radę.
- Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.
VII. Fundusze Rady
§ 18.
Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową szkoły.
§ 19.
Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie rada w preliminarzu budżetowym.
§ 20.
Pisemne wnioski o środki z funduszu rady mogą składać:
1) Dyrektor
2) rada pedagogiczna
3) samorząd uczniowski.
§ 21.
- Rada ma wydzielone konto bankowe.
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika.