PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
1. Pisemne prace klasowe, testy i sprawdziany (kartkówki)
Nauczyciel sprawdza i ocenia wyniki prac klasowych, testów i sprawdzianów zgodnie z przyjętymi zasadami oceniania prac pisemnych przyjętych w dokumentach dotyczących oceniania w szkole.
Prace klasowe i testy są zapowiadane co najmniej tydzień wcześniej. Są one obowiązkowe, osoby, które były nieobecne w danym dniu mają obowiązek zdać ten materiał na najbliższych zajęciach. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności termin ustalony zostanie z nauczycielem. Natomiast w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym sprawdzianie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Kartkówki są niezapowiedziane i nie podlegają poprawie.
2. Praca na lekcji
- Obserwacja uczniów w trakcie uczenia się
Nauczyciel obserwuje działanie uczniów w zespole i podczas pracy indywidualnej z tekstem i mapą , zwraca uwagę na ich pomysły, poziom wiedzy, umiejętności współpracy, zaangażowanie.
Za aktywne uczestniczenie w lekcji uczeń może otrzymać plusa „+”, albo za szczególne zaangażowanie nawet ocenę bardzo dobrą wpisaną do dziennika. Otrzymanie pięciu plusów w semestrze skutkuje na koniec każdego semestru oceną celującą; cztery plusy – oceną bardzo dobrą, natomiast trzy plusy oceną dobrą.
Brak jakiejkolwiek pracy ucznia na lekcji, pomimo kontroli i zwracania uwagi przez nauczyciela oraz nie wykonanie ćwiczenia i zadania może skutkować oceną niedostateczną wpisaną na danej lekcji do dziennika.
3. Wypowiedź ustna:
- w odpowiedzi ustnej ucznia ocenie podlega: zawartość merytoryczna wypowiedzi, w tym posługiwanie się terminologią przedmiotową, kompozycja logiczna i spójność rozwiązania, umiejętność uzasadniania i argumentowania, formułowania myśli, wyrażania sądów i opinii, jasność i precyzyjność wypowiedzi, poprawność językowa;
- wypowiedź ustna ucznia na lekcji dotyczy materiału programowego z trzech ostatnich lekcji bieżących;
- wystawiona ocena powinna być krótko uzasadniona przez nauczyciela;
- ocena z odpowiedzi ustnej ucznia nie podlega poprawie.
4. Prace pisemne:
- zadania domowe w formie dłuższej wypowiedzi – referatu, opisu, notatki, wypracowania, albo w formie odpowiedzi na postawione pytania.
- brak zgłoszenia nieodrobionej pracy domowej odkryty przez nauczyciela w czasie lekcji skutkuje oceną niedostateczną wpisaną do dziennika.
- przy ocenie pisemnej pracy domowej uwzględnia się: zgodność z tematem pracy, poprawność merytoryczną, zawartość rzeczową, wkład pracy ucznia, kreatywność.
5. Praca metodą Projektów
Elementy, które stanowią podstawę do oceny pracy tą metodą:
- planowanie pracy
Nauczyciel, konsultując się z uczniami, powinien zwrócić uwagę na plan pracy grupy oraz przydział zadań dla poszczególnych jej członków.
- przygotowanie do konsultacji
Przedmiotem oceny jest tu terminowość przygotowań, sposób zaprezentowania zgromadzonych materiałów, stopień zaawansowania prac wykonywanych przez poszczególnych członków zespołu.
- zebrane materiały
Przedmiotem oceny powinny być zebrane przez uczniów materiały: ich różnorodność, poprawność merytoryczna oraz walory związane z ich atrakcyjnością dla pozostałych uczniów. Uczniowie powinni wskazywać również ich źródła.
- prezentacja
W przypadku prezentacji należy zwrócić uwagę na zaangażowanie całego zespołu, jej poprawność merytoryczną oraz atrakcyjność.
- przygotowanie materiałów dla ucznia
Dodatkowym elementem oceny mogą stać się karty pracy ucznia do wypełniania w trakcie prezentacji projektu.
6. Uczeń jest zobowiązany do noszenia podręcznika i zeszytu. Uczeń ma prawo do zgłoszenia przed lekcją nieprzygotowania.
Nieprzygotowania nie można zgłaszać w dniu zapowiedzianej pracy pisemnej czy kartkówki, a także w ostatnim tygodniu przed terminem wystawienia ocen.
Przekroczenie limitu nieprzygotowań skutkuje oceną niedostateczną.