Przedmiotowy System Oceniania
Wymagania na poszczególne ocenyna zajęciach z języków obcych
Ocena niedostateczna
Wypowiedź ustna: uczeń nie potrafi przeprowadzić rozmowy z pomocą nauczyciela.
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń nie rozumie tekstów w zakresie powyżej 39%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń nie rozumie ogólnego sensu czytanego tekstu, nie umie wyszukać w tekście żądanej informacji.
Wypowiedź pisemna: uczeń nie potrafi sformułować komunikatywnej wypowiedzi pisemnej.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne uniemożliwiające komunikację językową, ma braki we wiadomościach i umiejętnościach.
Ocena dopuszczająca
Wypowiedź ustna: uczeń potrafi nawiązać prosty dialog, uczeń potrafi zrekonstruować prosty tekst.
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 40%–55%.
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie ogólny sens czytanego tekstu, zadania do tekstu potrafi wykonać w zakresie 40–55%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi skomponować prostą, w większości zrozumiałą wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które utrudniają komunikację.
Ocena dostateczna
Wypowiedź ustna: uczeń potrafi nawiązać i podtrzymać prostą rozmowę, potrafi sformułować prostą wypowiedź na określony temat.
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 56%–74%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 56%–74%.
Wypowiedź pisemna:·uczeń potrafi sformułować zrozumiałą wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji.
Ocena dobra
Wypowiedź ustna: uczeń potrafi przeprowadzić dialog i sformułować bardziej złożoną i urozmaiconą leksykalnie wypowiedź.
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 75%–89%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 75%–89%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować logiczną i spójną wypowiedź pisemną.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji.
Ocena bardzo dobra
Wypowiedź ustna: uczeń potrafi swobodnie podejmować różne role w procesie komunikacji, formułuje płynne i spójne wypowiedzi na określone tematy, potrafi sformułować zróżnicowaną pod względem stylistycznym i leksykalnym wypowiedź.
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 90%–98%.
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 90%–98%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe.
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia sporadyczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, nie zakłócające komunikacji.
Ocena celująca
Wypowiedź ustna: uczeń potrafi swobodnie podejmować różne role w procesie komunikacji, formułuje płynne i spójne wypowiedzi na różnorodne tematy,
Rozumienie tekstu słuchanego/czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 99%–100%.
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający bardzo urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe.
Gramatyka i leksyka: uczeń nie popełnia błędów gramatycznych, leksykalnych ani ortograficznych lub występują one bardzo rzadko i są drobne.
Uczeń wykazuje zainteresowanie przedmiotem, przejawiające się bardzo bogatą wiedzą i umiejętnościami, rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności, uczestniczy w konkursach przedmiotowych.
WYMAGANIA OBOWIĄZUJĄCE NA LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO - klasa I
1. Na lekcji języka angielskiego obowiązują podpisane nazwiskiem ucznia:
3. Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w semestrze za:
-
- brak pracy na lekcji i niewykonywanie poleceń nauczyciela
- brak podręcznika lub ćwiczeń. Trzy „ – ” dają ocenę niedostateczną.
4. Na lekcjach języka angielskiego obowiązuje system średniej oceny ważonej.
WYMAGANIA OBOWIĄZUJĄCE NA LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO - klasa II
( j. angielski rozszerzony)
1. Na lekcji języka angielskiego obowiązują podpisane nazwiskiem ucznia:
• podręcznik
• ćwiczenia
• zeszyt przedmiotowy
2. Uczeń ma prawo zgłosić trzy razy w semestrze nieprzygotowanie do zajęć wynikające z choroby, sytuacji losowych itp. Wyjątek stanowi dłuższa choroba, pobyt w szpitalu (ponad miesiąc). Nie można zgłaszać nieprzygotowania na zapowiedzianych pracach klasowych. Uczeń zgłasza fakt nieprzygotowania przed rozpoczęciem lekcji .W przypadku spóźnienia uczeń nie ma możliwości zgłoszenia nieprzygotowania.
3. W pierwszym semestrze uczeń czyta lekturę w języku angielskim (min. 40 stron) i omawia/prezentuje ją w klasie. Termin prezentacji jest ustalany z nauczycielem na tydzień wcześniej. Datą końcową wykonania zadania jest dzień wystawiania propozycji ocen za pierwszy semestr .
4. Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w semestrze za:
• prace klasowe z większej partii materiału (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem)
• sprawdziany z ostatnich trzech lekcji- kartkówki (zapowiedziane bądź niezapowiedziane)
• odpowiedzi ustne (także z gramatyki)
• prezentację
• zadanie domowe (za brak zadania domowego uznaje się również brak podręcznika, ćwiczeń lub zeszytu, jeśli
zadanie domowe tam było zadane)
• pracę na lekcji
• za aktywność na lekcjach uczeń otrzymuje „+“, trzy „+“ dają ocenę bardzo dobrą
• uczeń otrzymuje „ – ” za:
- brak pracy na lekcji i niewykonywanie poleceń nauczyciela
- brak podręcznika lub ćwiczeń. Trzy „ – ” dają ocenę niedostateczną.
5. Na lekcjach języka angielskiego obowiązuje system średniej oceny ważonej.
WYMAGANIA OBOWIĄZUJĄCE NA LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO - klasa III
1. Na lekcji języka angielskiego obowiązują podpisane nazwiskiem ucznia:• repetytorium maturalne
• zeszyt przedmiotowy2. Trzy razy w 1 semestrze i dwa razy w 2 semestrze masz prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć (brak zadania domowego / brak repetytorium lub zeszytu, jeśli zadanie tam było zadane = nieprzygotowanie do lekcji). Wyjątek stanowi dłuższa choroba, pobyt w szpitalu (ponad miesiąc). Nie można zgłaszać nieprzygotowania na zapowiedzianych pracach klasowych i kartkówkach. Nieprzygotowanie możesz zgłosić tylko przed rozpoczęciem lekcji .
3. Jako pracę dodatkową możesz przeczytać książkę w języku angielskim (poziom intermediate lub wyżej) i zaprezentować ją w klasie. Pamiętaj, by wcześniej skonsultować z nauczycielem termin wystąpienia. Datą końcową wykonania zadania jest tydzień przed wystawieniem propozycji ocen końcowych .
4. Oceny cząstkowe w semestrze otrzymujesz za:
• próbne matury, prace semestralne,
• prace klasowe z większej partii materiału (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem),
• sprawdziany z ostatnich trzech lekcji- kartkówki (zapowiedziane bądź niezapowiedziane),
• odpowiedzi ustne: zestawy maturalne oraz odpowiedzi z gramatyki,
• wypowiedzi pisemne,
• za aktywność na lekcjach możesz otrzymać „+“. Trzy „+“ dają ocenę bardzo dobrą,
• możesz otrzymać „–” zabrak pracy na lekcji i niewykonywanie poleceń nauczyciela oraz brak repetytorium. Trzy
„ – ” dają ocenę niedostateczną.
5. Na lekcjach języka angielskiego obowiązuje system średniej oceny ważonej.
SYSTEM ŚREDNIEJ WAŻONEJ NA LEKCJACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO
- Tabela przyporządkowania wagi poszczególnym formom aktywności:
Forma aktywności |
Waga |
Praca semestralna / próbna matura |
8 |
Praca klasowa |
6 |
Wypowiedź pisemna |
4 |
Odpowiedź ustna |
4 |
Sprawdzian z ostatnich trzech lekcji |
3 |
Aktywność, praca na lekcji |
2 |
Zadanie domowe, inne |
2 |
2. Podstawą wystawienia oceny końcowosemestralnej jest średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego semestru.
- Ocenę za odpowiedź ustną / kartkówkę możesz poprawić w ciągu 2 tygodni.
- Nie ma możliwości poprawy oceny z pracy klasowej
- W przypadku klasy maturalnej
- Można poprawić jedną wybraną pracę klasową w semestrze.
3. Ocena na zakończenie roku jest średnią arytmetyczną ze średnich ważonych semestru I i II.
W przypadku klasy maturalnej: Aby uzyskać pozytywną ocenę na zakończenie roku, musisz mieć zaliczone oba semestry (średnie ważone przynajmniej 1,8).
4. Progi wymagane na poszczególne oceny:
ocena |
S |
ocena |
S |
ocena |
S |
celujący |
5,51 - 6 |
dobry + |
4,2 – 4,59 |
dopuszczający + |
2,2 - 2,69 |
Bardzo dobry + |
5,2 - 5,50 |
dobry |
3,7 – 4,19 |
dopuszczający |
1,8 – 2,19 |
Bardzo dobry |
4,6 – 5,19 |
dostateczny + |
3,2 – 3,69 |
niedostateczny + |
1,4 – 1,79 |
____ |
----- |
dostateczny |
2,7 – 3,19 |
niedostateczny |
1 - 1,39 |