PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Przedmiotowy system oceniania
Język polski - kl. IAp, IB/Cp, IB/Cg, IIc
1. Na lekcjach języka polskiego obowiązuje system średniej ważonej:
Forma aktywności |
Waga |
Wypracowanie klasowe |
6 |
Sprawdziany z wiedzy, testy czytania ze zrozumieniem |
5 |
Przygotowanie prezentacji, referatu |
4 |
Kartkówki |
3 |
Zadania domowe długie |
4 |
Odpowiedzi ustne na lekcji |
3 |
Prace pisemne tworzone na lekcji |
3 |
Sprawdziany ze znajomości lektur |
4 |
Udział w lekcji, aktywność, |
2 |
Zadania domowe krótkie |
2 |
Przygotowanie do lekcji |
1 |
2. Progi wymagane na poszczególne oceny ( w ocenie rocznej na świadectwie nie ma plusów ani minusów):
Ocena |
Średnia |
Ocena |
Średnia |
Ocena |
Średnia |
celujący |
5,6 - 6 |
dobry |
3,7 – 4,19 |
dopuszczający |
1,8 – 2,19 |
bardzo dobry + |
5,2 – 5,59 |
dostateczny + |
3,2 – 3,69 |
niedostateczny + |
1,4 – 1,79 |
bardzo dobry |
4,6 – 5,19 |
dostateczny |
2,7 – 3,19 |
niedostateczny |
1 – 1,39 |
dobry + |
4,2 – 4,59 |
dopuszczający + |
2,2 – 2,69 |
|
|
3. Ocenie podlegają:
4. Prace klasowe, testy wiedzy oraz testy czytania ze zrozumieniem będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e- dzienniku.
5. Wcześniej podany jest zakres tematyczny sprawdzianów z wiedzy.
6. Kartkówki nie są zapowiadane.
7. Wszelkie prace niesamodzielne skutkować będą oceną niedostateczną.
8. Po okresie nieobecności w ciągu tygodnia należy uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie.
9.Na następną lekcję języka polskiego należy uzupełnić pisemne prace domowe, których uczeń nie wykonał, wykorzystując możliwość zgłoszenia nieprzygotowania.
10. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej trzykrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji. Aktywność oznaczona jest w dzienniku znakiem „+”. Sześć „plusów” zamieniane jest na ocenę celującą. „Plus” można również otrzymać za dodatkowe zadanie domowe.
11. Można dwukrotnie w semestrze nie być przygotowanym do lekcji. Nieprzygotowanie dotyczy zarówno zadań pisemnych, jak i ustnych ( nie obejmuje znajomości lektury). Nieprzygotowanie to też brak podręcznika, tekstu lektury, czy zeszytu przedmiotowego. Nieprzygotowanie zaznaczone jest w dzienniku znakiem „np.” Trzecie i każde następne „np.” oznacza ocenę niedostateczną.
12. Przed omawianiem lektury przeprowadzane będą sprawdziany ze znajomości treści.
13. Podczas omawiania lektury uczeń jest zobowiązany do przynoszenia tekstu lektury. Może być jeden tekst na dwoje uczniów. Brak tekstu lektury oznacza nieprzygotowanie do lekcji.
14. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik. Przyjmujemy zasadę, że jeden podręcznik może być na dwoje uczniów. Brak podręcznika oznacza nieprzygotowanie do lekcji.
15. Obowiązkiem ucznia jest prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
16. Ocenę niedostateczną ze sprawdzianów z wiedzy, testów czytania ze zrozumieniem, wypracowań klasowych, długich zadań domowych można poprawić w ciągu tygodnia od jej otrzymania. W sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem.
17. Uczeń nieobecny na pracy klasowej, teście czytania ze zrozumieniem, sprawdzianie z wiedzy lub sprawdzianie z lektury ma obowiązek przystąpić do napisania ich w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Uczeń, który nie wywiąże się z tego obowiązku, otrzymuje ocenę niedostateczną.
18. Najwyżej będzie oceniany ten uczeń, który wykaże się oryginalnością dowodzenia i myśleniem krytycznym oraz poszukuje nowych rozwiązań problemów.
19. Relacje na lekcjach: