PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PODSTAW PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Przedmiotowe zasady oceniania z podstaw przedsiębiorczości są elementem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania w Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie Podgórnym.
Ocenianie na lekcjach podstaw przedsiębiorczości dokonywane będzie według sześciostopniowej skali ocen:
A) niedostateczny - 1 - nds
B) dopuszczający - 2 - dps
C) dostateczny - 3 - dst
D) dobry - 4 - db
E) bardzo dobry - 5 - bdb
F) celujący - 6 - cel
Stosowane również będą dodatkowe znaki plus i minus przy ocenach bieżących.
Ilość ocen w semestrze jest uzależniona od ilości godzin lekcyjnych w danej klasie minimum 4. Ocena semestralna uwzględnia wszystkie oceny bieżące, przy czym największą rangę mają oceny z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych. Sprawdzone i ocenione sprawdziany i inne prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu podczas zajęć lekcyjnych.
Ocena z każdej formy sprawdzenia wiadomości ma przypisaną odrębną wagę:
Formy sprawdzenia wiadomości
|
Waga oceny
|
Sprawdzian
|
5
|
Kartkówka
|
4
|
Odpowiedź ustna
|
3
|
Prezentacja multimedialna
|
2
|
Praca w grupie, aktywność i praca domowa
|
1
|
I. Cele edukacyjne przedmiotu:
- przygotowanie do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i gospodarczym,
- zapoznanie z rolą państwa w gospodarce rynkowej;
- kształcenie postaw rzetelnej pracy i przedsiębiorczości;
- zapoznanie z podstawowymi zasadami podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej;
- poznanie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
II. Obszary oceniania:
a) Wiedza i umiejętności:
- stopień zrozumienia pojęć i zjawisk społeczno-gospodarczych,
- sposób prowadzenia rozumowań,
- stosowanie wiedzy ekonomicznej w sytuacjach praktycznych,
b) Współpraca w zespole,
c) Styl pracy ucznia:
- samodzielność pracy,
- pomysłowość i inwencja twórcza,
- systematyczność,
- aktywność podczas lekcji,
- estetyka wykonania i forma prezentacji wyników pracy,
- aktywność w konkursach i olimpiadach
d) Samodzielnie opracowany materiał poszerzający wiadomości
III. Formy pracy podlegające ocenie:
Uczeń na lekcji oceniany będzie za pomocą następujących narzędzi:
a) prace pisemne sprawdzające wiadomości i umiejętności:
- sprawdziany – zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem obejmujące daną partię materiału, z odpowiednią adnotacją w dzienniku, z zadaniami otwartymi (np. krótkiej odpowiedzi, tekstów
z luką) lub zamkniętymi (np. na dobieranie, wielokrotnego wyboru, prawda- fałsz);
- kartkówki – obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane;
b) odpowiedzi ustne – polegających na sprawdzeniu umiejętności ucznia w zakresie rozumienia problemu, związków przyczynowo-skutkowych, postaw i przekonań, obejmujące materiał
z trzech ostatnich lekcji;
c) aktywność na lekcji – za aktywną postawę na lekcjach uczeń będzie nagradzany oceną bardzo dobrą na którą będą przeliczane plusy;
d) zadania domowe,
e) prace dodatkowe - referat w połączeniu z prezentacją multimedialną (jako alternatywna możliwość dla ucznia zdobycia dodatkowej oceny);
IV. Formy zapowiadania i poprawy ocen:
- ze sprawdzianu- obejmującego dany dział materiału jest zapowiadany na 1 tydzień przed jego przeprowadzeniem. Uczniowie są zobowiązani do uczestniczenia w sprawdzianie w określonym dniu. Uczeń, który z przyczyn losowych nie może pisać sprawdzianu z całą klasą powinien uczynić to w ciągu 2 tygodni od daty sprawdzianu. Poprawa oceny niedostatecznej może odbywać się poza lekcją, w czasie wyznaczonym przez nauczyciela (konsultacje). Ocenę
z poprawy wpisuje się obok pierwszej oceny. Ocenione prace są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego z możliwością wglądu przez rodziców na zasadach ustalonych przez nauczyciela.
- z kartkówki – poprawa w formie ustnej lub pisemnej, obejmująca trzy ostatnie lekcje,
w terminie nie późniejszym niż 2 tygodnie od momentu otrzymania oceny. Poprawa oceny niedostatecznej może odbywać się poza lekcją, w czasie wyznaczonym przez nauczyciela (konsultacje). Ocenę z poprawy wpisuje się obok pierwszej oceny.
- z odpowiedzi ustnej – poprawa w formie ustnej, obejmująca trzy ostatnie lekcje. Poprawa możliwa w każdym terminie, niezależnie od czasu, który upłynął od otrzymania niesatysfakcjonującej oceny. Poprawa z inicjatywy ucznia.
V. Kryteria na poszczególne stopnie:
Celujący:
- wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem oraz literaturą popularnonaukową i specjalistyczną zgodną z omawianą na zajęciach tematyką,
- swobodnie i poprawnie posługuje się terminologią fachową przy omawianiu zjawisk i procesów społeczno – ekonomicznych, samodzielnie je interpretuje, ocenia i uzasadnia
- podejmuje się wykonania zadań dodatkowych (indywidualnie i w zespole) i prezentuje je na forum klasy
- uczestniczy w konkursach przedmiotowych.
Bardzo dobry:
- ma bogate wiadomości na poziomie ponadpodstawowym,
- wykazuje zainteresowanie przedmiotem,
- umie samodzielnie poszukiwać informacji w różnych źródłach i je selekcjonować,
- właściwie interpretuje nowe sytuacje i zjawiska, w sposób twórczy rozwiązywać problemy,
- umie oceniać otaczającą rzeczywistość gospodarczą zgodnie z przyjętymi kryteriami wartości,
- kieruje pracą zespołu rówieśników,
- samodzielnie i poprawnie interpretuje wykresy, dane statystyczne, mapy i inne środki poglądowe,
- uczestniczy w konkursach przedmiotowych
Dobry:
- wykazuje się szczegółową wiedzą pochodzącą ze źródeł podstawowych (podręcznik, lekcja),
- zna omawianą na lekcjach problematykę oraz w sposób logiczny i spójny ją prezentuje,
- rozumie omawiane treści i potrafi je wytłumaczyć innym, uogólnia i formułuje wnioski,
- poprawnie i sprawnie wykonuje ćwiczenia i inne zadania
- aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych
Dostateczny:
- rozumie polecenia i instrukcje,
- zapamiętuje podstawowe wiadomości dla danego działu tematycznego i samodzielnie je prezentuje,
- rozumie omawiane zagadnienia,
- dokonuje selekcji i porównania poznanych zjawisk,
- samodzielnie i poprawnie wykonuje proste ćwiczenia i zadania,
- aktywnie uczestniczy w pracach i zadaniach zespołowych i systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Dopuszczający:
- częściowo rozumie polecenia nauczyciela,
- zapamiętał wiadomości konieczne do elementarnej orientacji w treściach danego działu tematycznego i z pomocą nauczyciela potrafi je odtworzyć,
- poprawnie, z pomocą nauczyciela, rozpoznaje, nazywa i klasyfikuje poznane pojęcia, zjawiska, procesy, dokumenty,
- wykonuje samodzielnie lub z pomocą nauczyciela proste ćwiczenia i polecenia,
- prowadzi zeszyt przedmiotowy, ale ma luki w zapisach lekcji i pracach domowych.
Niedostateczny
- nie opanował wiadomości i nie posiada umiejętności określonych programem nauczania koniecznych do dalszego kształcenia,
- nie zna podstawowych pojęć z przedmiotu,
- wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu; nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie wykonuje zadań podczas lekcji oraz w domu,
- opuszcza zajęcia z przedmiotu.
W przypadku prac pisemnych stosuje się następującą skalę :
100% - ocena celująca
90% - 99,99% - ocena bardzo dobra
75%- 89,99% - ocena dobra
56% - 74,99% - ocena dostateczna
40% - 55,99% - ocena dopuszczająca
0% - 39,99% - ocena niedostateczna
VI. Dodatkowe ustalenia:
- uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 1 raz w semestrze bez konsekwencji otrzymania oceny niedostatecznej;
- uczeń może zgłosić brak zadania 1 raz bez konsekwencji otrzymania oceny niedostatecznej;
- za aktywność na lekcjach uczeń otrzymuje plusy lub minusy, których ilość decyduje o ocenie cząstkowej wstawianej do dziennika pod koniec każdego semestru;
- ocenę śródroczną i roczną ustala się na podstawie ocen cząstkowych, zachowując ich hierarchię (najwyższą wagę przypisuje się ocenom z prac pisemnych obejmujących szerszy zakres materiału);
- prace dodatkowe, udział w konkursach i olimpiadach może mieć tylko korzystny wpływ na ocenę końcową ucznia.