15 września 2022

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe  zasady oceniania – język polski

Klasy: I A, I B, II A, IV B 
Rok szkolny 2023/2024

1. Na lekcjach języka polskiego obowiązuje system średniej ważonej: 

Forma aktywności

Waga

Sprawdzian semestralny, praca semestralna
Wypracowanie klasowe
Sprawdziany z wiedzy, testy czytania ze zrozumieniem
Przygotowanie prezentacji multimedialnej, referatu, filmu, realizacja projektu
Kartkówka
Zadanie domowe długie
Odpowiedź ustna na lekcji
Prace i zadania pisemne  realizowane  na lekcji 
Sprawdziany ze znajomości lektur
Udział w lekcji, aktywność
Zadanie domowe krótkie
Przygotowanie do lekcji

7
6
5
4

3
5
3
4
4
2
2
2


 2.  Progi wymagane na poszczególne oceny ( w ocenie rocznej na świadectwie nie ma plusów ani minusów):

Ocena

Średnia

Celujący
Bardzo dobry +
Bardzo dobry
Dobry +                    
Dobry                       
Dostateczny +                       Dostateczny             
Dopuszczający +        Dopuszczający         
Niedostateczny +     
Niedostateczny         

5,6 – 6
5,2 – 5,59
4,6 – 5,19
4,2 – 4,59
3,7 – 4,19
3,2 – 3,69
2,7 – 3,19
2,2 – 2,69
1,8 – 2,19
1,4 – 1,79
1,0 – 1,39

3. Ocenie podlegają:

a. sprawdziany semestralne- sprawdzian z omówionych w danym semestrze treści historycznoliterackich i umiejętności wykorzystania kontekstów historycznoliterackich przy analizie i interpretacji tekstów;
b. wypracowania  klasowe – tworzenie tekstu własnego o charakterze problemowym i interpretacyjnym w oparciu o tekst literacki;
c. testy sprawdzające rozumienie czytanego tekstu, testy historycznoliterackie, testy sprawdzające wiedzę oraz szkice interpretacyjne tekstów kultury
d. przygotowanie prezentacji na wybrany temat lub przygotowanie referatu, realizacja projektu, filmu;
e. zadania domowe długie sprawdzające umiejętność pisania wypracowań o charakterze argumentacyjnym lub testów czytania ze zrozumieniem, testów historycznoliterackich, a także innych wskazanych w podstawie programowej form wypowiedzi pisemnej; 
f. zadania domowe krótkie, np. notatki syntetyzujące lub odpowiedzi na pytania z podręcznika, streszczenia;
g. sprawdziany ze znajomości treści lektur;
h. prace i zadania  pisemne realizowane podczas lekcji - od wypracowań klasowych,  sprawdzianów i testów z wiedzy   różnią się  dopuszczalnością korzystania z pomocy dydaktycznych (zeszytu, słownika, podręcznika, tekstu literackiego);
i. odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
j. udział w lekcji, aktywność;
k. przygotowanie do lekcji.

4. Sprawdziany semestralne będą przeprowadzane ok. 3 tygodnie przed wystawieniem ocen semestralnych i zapowiadane z dwutygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e- dzienniku. Sprawdziany te będą przeprowadzane w każdym semestrze z wyjątkiem pierwszego semestru klasy pierwszej oraz drugiego semestru klasy czwartej. Uczniowie, którzy w dniu zapowiedzi sprawdzianu wykażą się frekwencją wyższą niż 90% i przygotowaniem do każdej lekcji w semestrze mogą zamiast sprawdzianu wykonać pracę semestralną w formie uzgodnionej z nauczycielem.

5. Prace klasowe, testy wiedzy oraz testy czytania ze zrozumieniem będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w e- dzienniku.

6. Wcześniej podany zostanie zakres tematyczny sprawdzianów z wiedzy.

7. Kartkówki nie są zapowiadane.

8. Wszelkie prace niesamodzielne skutkować będą  oceną  niedostateczną.

9. Po okresie nieobecności w ciągu tygodnia należy uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie.

10.Na następną lekcję języka polskiego należy uzupełnić pisemną pracę domową, którego uczeń nie wykonał, wykorzystując możliwość zgłoszenia nieprzygotowania.

11. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej trzykrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji. Aktywność oznaczona jest w dzienniku znakiem „+”. Sześć „plusów” zamieniane jest na ocenę celującą. „Plus” można również  otrzymać za dodatkowe zadanie domowe.

12. Nieprzygotowanie do lekcji oznaczone zostaje w dzienniku znakiem  „-”. Nieprzygotowanie dotyczy zarówno zadań pisemnych, jak i ustnych ( nie obejmuje znajomości lektury). Nieprzygotowanie to też brak podręcznika, tekstu lektury, czy zeszytu przedmiotowego. „Minus” otrzymuje również uczeń, który nie podjął próby realizacji zadania podczas lekcji.  Czwarty  i każdy następny „minus” oznacza ocenę niedostateczną.

13. Przed omawianiem lektury przeprowadzane będą  sprawdziany ze znajomości treści. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną  jest zobowiązany poprawić sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od wystawienia oceny.

14. Podczas omawiania lektury uczeń jest zobowiązany do przynoszenia tekstu lektury. Brak tekstu lektury oznacza nieprzygotowanie do lekcji.

15. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik. Brak podręcznika oznacza nieprzygotowanie do lekcji.

16. Obowiązkiem ucznia jest prowadzenie zeszytu przedmiotowego.

17. Ocenę niedostateczną ze sprawdzianów z wiedzy, testów czytania ze zrozumieniem, wypracowań klasowych, długich zadań domowych  można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. W sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem.

18*.  W przypadku zdalnego nauczania nauczyciel może zastąpić sprawdzian z wiedzy odpowiedzią ustną.

19. Uczeń nieobecny na pracy klasowej, teście czytania ze zrozumieniem, sprawdzianie z wiedzy lub sprawdzianie z lektury ma obowiązek przystąpić do napisania pracy na kolejnej lekcji (w sytuacjach szczególnych- w terminie  uzgodnionym z nauczycielem).  Uczeń, który nie wywiąże się z tego obowiązku, otrzymuje ocenę niedostateczną.

20. Najwyżej będzie oceniany ten uczeń, który wykaże się oryginalnością dowodzenia i myśleniem krytycznym oraz poszukuje nowych rozwiązań problemów. 

21. Relacje na lekcjach:

a. nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu, nie krzyczy, nie wyśmiewa ucznia;
b. nie przerywamy swoich wypowiedzi, gdy chcemy zabrać głos- podnosimy rękę:
c. dyskutujemy za pomocą argumentów, podczas dyskusji  skupiamy się na problemie, a nie na rozmówcach;
d. na lekcjach wyłączone są i schowane telefony komórkowe (można z nich korzystać tylko na wyraźne polecenie nauczyciela), w trakcie prac klasowych i innych prac pisemnych telefony są zdeponowane na biurku nauczyciela;
e. można mieć na ławce napoje, nie jest jednak mile widziane jedzenie i żucie gumy na lekcjach.

 

Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.