15 września 2023

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe zasady oceniania – język niemiecki

Rok szkolny 2023/2024

1. Na lekcji języka niemieckiego obowiązują:
  • podręcznik z ćwiczeniami
  • zeszyt przedmiotowy
2. Uczeń ma prawo zgłosić dwa razy w semestrze nieprzygotowanie do zajęć wynikające z choroby, sytuacji losowych itp. Wyjątek stanowi dłuższa choroba, pobyt w szpitalu (ponad miesiąc).
Nie można zgłaszać nieprzygotowania na zapowiedzianych pracach klasowych.

3. Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe w semestrze za:

  • Sprawdziany z ostatnich trzech lekcji (nie muszą być zapowiedziane)
  • Prace klasowe z większej partii materiału (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem)
    Jeżeli uczeń nie napisze pracy w wyznaczonym terminie z uwagi na nieobecność wynoszącą tydzień, wówczas musi umówić się indywidualnie z nauczycielem na kolejny termin.  
    W przypadku, gdy nieobecność nie przekroczyła tygodnia, uczeń musi napisać sprawdzian na najbliższych zajęciach.
  • Odpowiedź ustna
  • Aktywność na lekcjach
  • Nieprzygotowanie do lekcji
  • Brak zadania lub brak zeszytu, jeśli było zadanie domowe
  • Brak ćwiczeń, jeśli było w nich zadanie domowe
  • Za aktywność na lekcjach uczeń otrzymuje „+“, trzy „+“ dają ocenę bardzo dobrą
  • uczeń otrzymuje „-” za:
    • brak pracy na lekcji i niewykonywanie poleceń nauczyciela
    • nieprawidłowe odpowiedzi na lekcji z zakresu przerobionego materiału. Trzy „-” dają ocenę niedostateczną.
4. Na lekcjach języka niemieckiego obowiązuje system średniej oceny ważonej.

SYSTEM ŚREDNIEJ WAŻONEJ NA LEKCJACH JĘZYKA NIEMIECKIEGO

1. Tabela przyporządkowania wagi poszczególnym formom aktywności ucznia:

Forma aktywności

waga

Praca klasowa
Odpowiedź ustna/, referat
Sprawdzian z ostatnich 3 lekcji
Aktywność, praca na lekcji
Inne, w tym zadania domowe

6
3
3
2
1

2. Podstawą wystawienia oceny końcowosemestralnej jest średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego semestru.

3. Uwagi: 

  • W semestrze możesz poprawić dwie oceny w terminie ustalonym razem z nauczycielem. Do średniej ważonej liczą się wszystkie oceny.

4. Ocena na zakończenie roku jest średnią arytmetyczną ze średnich ważonych semestru I i II.

5. Progi wymagane na poszczególne oceny:

Ocena

Celujący
Bardzo dobry +
Bardzo dobry
Dobry +                    
Dobry                       
Dostateczny +                       Dostateczny             
Dopuszczający +        Dopuszczający         
Niedostateczny +     
Niedostateczny         

Średnia

5,51 – 6
5,2 – 5,50
4,6 – 5,19
4,2 – 4,59
3,7 – 4,19
3,2 – 3,69
2,7 – 3,19
2,2 – 2,69
1,8 – 2,19
1,4 – 1,79
1,0 – 1,39

 

Wymagania na poszczególne oceny

Ocena niedostateczna 

Wypowiedź ustna: uczeń nie potrafi przeprowadzić rozmowy z pomocą nauczyciela. 
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń nie rozumie tekstów w zakresie powyżej 39%. 
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń nie rozumie ogólnego sensu czytanego tekstu, nie umie wyszukać w tekście żądanej informacji. 
Wypowiedź pisemna: uczeń nie potrafi sformułować komunikatywnej wypowiedzi pisemnej. 
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne uniemożliwiające komunikację językową, ma braki we wiadomościach i umiejętnościach. 

Ocena dopuszczająca 

Wypowiedź ustna: uczeń potrafi nawiązać prosty dialog, uczeń potrafi zrekonstruować prosty tekst. 
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 40%–55%. 
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie ogólny sens czytanego tekstu, zadania do tekstu potrafi wykonać w zakresie 40–55%. 
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi skomponować prostą, w większości zrozumiałą wypowiedź pisemną. 
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które utrudniają komunikację. 

Ocena dostateczna 

Wypowiedź ustna: uczeń potrafi nawiązać i podtrzymać prostą rozmowę, potrafi sformułować prostą wypowiedź na określony temat. 
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 56%–74%. 
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 56%–74%. 
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować zrozumiałą wypowiedź pisemną. 
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia liczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji. 

Ocena dobra 

Wypowiedź ustna: uczeń potrafi przeprowadzić dialog i sformułować bardziej złożoną i urozmaiconą leksykalnie wypowiedź. 
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 75%–89%. 
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 75%–89%. 
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować logiczną i spójną wypowiedź pisemną. 
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, które nie utrudniają komunikacji. 

Ocena bardzo dobra 

Wypowiedź ustna: uczeń potrafi swobodnie podejmować różne role w procesie komunikacji, formułuje płynne i spójne wypowiedzi na określone tematy, potrafi sformułować zróżnicowaną pod względem stylistycznym i leksykalnym wypowiedź. 
Rozumienie tekstu słuchanego: uczeń rozumie teksty w zakresie 90%–98%. 
Rozumienie tekstu czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 90%–98%. 
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe. 
Gramatyka i leksyka: uczeń popełnia sporadyczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne, nie zakłócające komunikacji. 

Ocena celująca 

Wypowiedź ustna: uczeń potrafi swobodnie podejmować różne role w procesie komunikacji, formułuje płynne i spójne wypowiedzi na różnorodne tematy, 
Rozumienie tekstu słuchanego/czytanego: uczeń rozumie tekst w stopniu umożliwiającym rozwiązanie zadań w zakresie 99%–100%. 
Wypowiedź pisemna: uczeń potrafi sformułować tekst zawierający bardzo urozmaicone słownictwo, wyrażenia frazeologiczne i struktury składniowe. 
Gramatyka i leksyka: uczeń nie popełnia błędów gramatycznych, leksykalnych ani ortograficznych lub występują one bardzo rzadko i są drobne. 
Uczeń wykazuje zainteresowanie przedmiotem, przejawiające się bardzo bogatą wiedzą i umiejętnościami, rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności, uczestniczy w konkursach przedmiotowych. 

 

logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.