15 września 2023

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania z Biologii

Klasa I A, I B, II B  - Rok szkolny 2023/2024


1. Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej oraz inne, dodatkowe formy pracy ucznia.
2. Ocenie podlegają:

a) sprawdziany z wiedzy i umiejętności obejmujące materiał nauczania powyżej trzech godzin lekcyjnych, niekiedy do trzech lekcji, jeżeli treści programowe są niezbędne do realizacji kolejnych zagadnień,
b) kartkówki, obejmujące materiał nauczania z trzech ostatnich godzin lekcyjnych,
c) przygotowanie prezentacji multimedialnej czy w formie papierowej, referatu, plakatu itp. na wybrany temat, 
d) odpowiedzi ustne z trzech ostatnich godzin lekcyjnych,
e) zadania domowe,   
f) wykonane doświadczenia wraz z dokumentacją zgodną z metodologią badań naukowych,
g) obserwacje biologiczne i ich dokumentacja,
h) aktywność na zajęciach lekcyjnych (odpowiedzi, zadania, praca w grupach)
i) inne, dodatkowe prace wykonane w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności biologicznych.

3. Sprawdziany:

  • napisanie sprawdzianu przez ucznia jest obowiązkowe,
  • sprawdzian obejmuje materiał nauczania powyżej trzech godzin lekcyjnych lub do trzech godzin lekcyjnych, musi być zapowiedziany przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem, podany zakres tematyczny, a zamiar jego przeprowadzenia zapisany w terminarzu dziennika librus,
  • na sprawdzianie ocenie podlegają w równym stopniu wiadomości i umiejętności,
  • uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu w wyznaczonym terminie, ma  obowiązek przystąpić do napisania pracy w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły; termin należy uzgodnić z nauczycielem, napisanie sprawdzianu może się odbyć w formie pisemnej jak również może być przeprowadzone w formie ustnej odpowiedzi,
  • rezygnacja z pisania pracy w nowym terminie, bez podania ważnej przyczyny, oznacza ocenę niedostateczną ze sprawdzianu,
  • ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, można poprawić w ciągu dwóch tygodni od daty jej otrzymania (w sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem),
  • poprawianie sprawdzianu, lub jego pisanie po nieobecności w szkole, w czasie zajęć lekcyjnych nie zwalnia ucznia z uzupełnienia realizowanego materiału nauczania,
  • sprawdziany, pisane przez ucznia w drugim terminie, mogą  mieć wyższy stopień trudności w odniesieniu do sprawdzianów pisanych przez ogół uczniów klasy w pierwszym terminie i mogą być przeprowadzone w formie ustnej odpowiedzi,
  • oceniony w ciągu dwóch tygodni sprawdzian będzie omówiony przez nauczyciela, a uczeń otrzyma go do wglądu w czasie zajęć lekcyjnych; rodzice/prawni opiekunowie mogą mieć wgląd do pracy w czasie konsultacji w szkole lub w terminie ustalonym z nauczycielem.

4. Kartkówka obejmuje materiał nauczania do 3 godzin lekcyjnych, (wiadomości i umiejętności) może być niezapowiedziana przez nauczyciela. W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach, na których była pisana kartkówka, ma on obowiązek napisania jej w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły lub w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem. Będzie przeprowadzona w formie pisemnej lub w formie odpowiedzi ustnych. Oceniona  w ciągu dwóch tygodni praca będzie do wglądu ucznia w czasie zajęć a rodziców/prawnych opiekunów w czasie konsultacji lub w terminie ustalonym z nauczycielem. Kartkówki nie podlegają poprawie.

5. Odpowiedzi ustne. Uczeń przynajmniej raz w semestrze będzie odpytany ustnie z bieżącego materiału nauczania realizowanego na trzech ostatnich godzinach lekcyjnych. Ocenie będą podlegały w równym stopniu wiadomości i umiejętności. Każda odpowiedź ustna będzie punktowana a punkty przeliczane na ocenę. Oceny z odpowiedzi nie podlegają poprawie. Uczeń może otrzymać „+” za odpowiedź, jeżeli nie był wyznaczony do odpowiedzi, ale uzupełniał niepełne odpowiedzi innego ucznia lub ich brak. Trzy „+” przeliczane są na ocenę bardzo dobrą.                                   

Wszystkie sprawdziany i kartkówki oraz odpowiedzi ustne oceniane punktowo będą przeliczane na oceny wg następującej zasady:

       100%                -   celujący
       i wyżej (np. zadanie dodatkowe)
       90% - 99%         -   bardzo dobry
       75% - 89%         -   dobry
       56% - 74%         -   dostateczny
       40% - 55%         -   dopuszczający
   mniej niż 40%         -   niedostateczny

a oceny wpisywane będą do dziennika librus. Za każdą pracę pisemną i odpowiedź uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę.

6. Do dziennika librus wpisywane będą oceny ze sprawdzianów i kartkówek jak i oceny z popraw.  Wpisanie oceny z poprawy pracy pisemnej nie wiąże się z likwidacją oceny z tej pracy zdobytej wcześniej.

7. Poprawa prac pisemnych w ciągu dwóch tygodni nie dotyczy okresu nieobecności nauczyciela w szkole, spowodowanej np. chorobą.

8. Wszelkie prace niesamodzielne: sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne będą oceniane oceną niedostateczną. Nauczyciel ma prawo żądać od uczniów złożenia w wyznaczonym miejscu, na czas trwania pracy pisemnej czy odpowiedzi, wszelkich urządzeń telekomunikacyjnych, elektronicznych.
9. Po okresie nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych, powinien on w ciągu tygodnia uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie oraz kartach pracy.
10. Raz w semestrze uczeń może być nieprzygotowanym do lekcji bez podania przyczyny (przy większej liczbie godzin niż jedna godzina tygodniowo dwa razy). Nieprzygotowanie zaznaczone jest w dzienniku librus znakiem „ np”, Należy ten fakt zgłosić nauczycielowi przed lekcją. Nie zgłoszenie nieprzygotowania przed lekcją traktowane jest tak jakby uczeń był do niej przygotowany i może być odpytany.
11. Można raz w semestrze nie zrobić zadań domowych bez żadnych konsekwencji.. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi przed lekcją. Pozostałe braki zadań zaznaczone są w dzienniku znakiem „ - ”, trzeci i każdy następny „ - ”, czyli braki zadań, zeszytu czy kart pracy oznacza ocenę/oceny niedostateczne wpisywaną/wpisywane do dziennika librus. Za źle zrobione zadanie domowe uczeń nie otrzymuje oceny negatywnej czy  minusa. Dobrze wykonane no i zaprezentowane zadania domowe, zwłaszcza zadania otwarte, będą nagradzane „+” czy ocenami pozytywnymi, w zależności od stopnia trudności i wyczerpującego omówienia zagadnienia. Wszelkie dodatkowe prace wykonywane przez uczniów będą oceniane „+” lub ocenami wpisywanymi do dziennika librus. Jeżeli uczeń nie wykonał w terminie pisemnych zadań domowych, to musi uzupełnić braki na następną lekcję.                           
12. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik, zeszyt i karty pracy. Brak wymienionych pomocy naukowych oznacza brak „zadania domowego” i  należy zgłosić  to zdarzenie nauczycielowi przed lekcją.
13. Jeżeli uczeń nie zgłosi nauczycielowi jakichkolwiek braków przed rozpoczęciem zajęć i nauczyciel w czasie lekcji wychwyci ten fakt uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną wpisaną do dziennika librus.                                                  

15. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej trzykrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji, wykonywanie zadań lekcyjnych czy pracę w grupach. Aktywność oznaczona jest w dzienniku librus znakiem „+” Trzy aktywności są zamieniane na ocenę bardzo dobrą w przypadku zajęć w liczbie jednej godziny tygodniowo, przy dwóch godzinach w tygodniu pięć plusów za aktywność będzie zamieniane na ocenę bardzo dobrą. Uczeń może też otrzymać ocenę bardzo dobrą za aktywność na lekcji, jeżeli bezbłędnie potrafi w swoich wypowiedziach lub zadaniach pisemnych wykazać się powiązaniami wiedzy  i umiejętności z praktycznym jej wykorzystaniem.

Bierna postawa na lekcji, wykonywanie innych zadań nie dotyczących tematu, uniemożliwienie realizacji zajęć będzie zaznaczane minusem. Zebranie trzech minusów jest jednoznaczne z oceną niedostateczną.

16. Odpowiedź ustna oceniana jest przez nauczyciela punktowo – za każdą dobrze udzieloną, wyczerpującą odpowiedź na zadane pytanie uczeń otrzymuje punkt. Suma punktów jest przeliczana na ocenę według skali procentowej przyjętej w szkole. Uczeń może otrzymać „+” za odpowiedź, jeżeli nie był wyznaczony do odpowiedzi, ale uzupełniał niepełne odpowiedzi innego ucznia lub ich brak. Trzy „+” przeliczane są na ocenę bardzo dobrą.                                   

17. Ocena doświadczeń czy obserwacji przeprowadzanych przez uczniów będzie polegała na ocenie sposobu ich prowadzenia oraz dokumentowaniu przebiegu zgodnie z obowiązującymi zasadami metod badań naukowych.                                                                                                              

18. Ocena śródroczna i końcoworoczna nie jest wystawiana jako średnia ważona ani jako średnia arytmetyczna. Przy wystawianiu oceny śródrocznej i końcoworocznej w pierwszej kolejności brane są pod uwagę sprawdziany, na drugim miejscu kartkówki, odpowiedzi, dalej aktywność na zajęciach, wykonywane doświadczenia i obserwacje z opisem, potem zadania domowe i inne dodatkowe prace, konkursy, olimpiady. Bardzo wysoko będzie oceniane krytyczne myślenie czy nowatorskie rozwiązywanie problemów.

19. Relacje w czasie zajęć: nauczyciel – uczniowie:

  • nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu nie krzyczy, nie wyśmiewa ucznia,
  • uczniowie  są zdyscyplinowani, nie przeszkadzają w prowadzeniu lekcji np. rozmową między sobą,
  • zabierają głos po wcześniejszym zgłoszeniu się, unikają spóźnień,
  • dyskutujemy za pomocą argumentów, nie używamy wulgaryzmów,
  • na lekcjach wyłączone są i schowane do plecaków, toreb, torebek telefony komórkowe i inne urządzenia telekomunikacyjne,
  • napoje trzymamy w plecakach, torbach, przy ławce  i pijemy w razie potrzeby; 
  • nie jest  dopuszczalne jedzenie i żucie gumy w czasie zajęć lekcyjnych.

 

Przewiduje się doskonalenie PZO zgodnie ze Statutem LO.

Do opracowania wykorzystano: Statut LO w Tarnowie Podgórnym, Podstawę Programową z Biologii MEN oraz programu nauczania Nowej Ery.

Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.