Przedmiotowe Zasady Oceniania
Rok szkolny 2024/2025
Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami PZO.
Ocenie podlegają różne formy aktywności ucznia.
Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i rodzica/opiekuna prawnego.
Kryteria oceny wiedzy i umiejętności:
- poprawne posługiwanie się terminologią
- samodzielność odpowiedzi
- przedstawianie i interpretowanie wiadomości
- analizowanie schematów, wykresów i ich samodzielne wykonywanie
- formułowanie obserwacji i wniosków podczas projektowania doświadczenia chemicznego
- analiza tekstu
- aktywność na lekcji
- prace domowe i prezentacje
- arkusze maturalne
Dodatkowo ocenianiu podlega:
- znajomość treści z trzech ostatnich jednostek tematycznych lub z zakresu zapowiedzianego przez nauczyciela - kartkówka; uczeń nie jest wcześniej informowany
- odpowiedzi - wybrane osoby odpowiadają na pytania przygotowane przez nauczyciela; czas trwania to 10 minut
- materiał powtórzeniowy - ustalony wcześniej przez nauczyciela
- sprawdzian – zakres materiału podaje nauczyciel
- próbna matura – arkusz maturalny
- praca semestralna – zakres materiału podaje nauczyciel
Nauczyciel sprawdza poziom wiedzy uczniów podczas zajęć w formie zadawanych pytań wprowadzających nowy materiał oraz w trakcie lekcji powtórzeniowych (dotyczy klas maturalnych) przeznaczonych na utrwalenie wiadomości oraz ich kontrolę.
Oceny uzyskane w trakcie odpowiedzi ustnych lub kartkówek nie podlegają poprawie.
Za każdą pracę uczeń otrzymuje jedną ocenę.
Sprawdziany, kartkówki i inne prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji a rodzic/opiekun prawny w czasie dyżuru pedagogicznego.
Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji nie podając powodu, raz w semestrze (dla klas z 1 godziną w tygodniu) i musi to zrobić na początku lekcji. Wyjątek stanowią zapowiedziane lekcje powtórzeniowe.
W przypadku klas o profilu medyczno-przyrodniczym, nieprzygotowanie do zajęć można zgłosić dwa razy w semestrze.
Dopuszcza się dawanie uczniom poleceń (w formie zadań lub ćwiczeń), które wykonują ustnie lub pisemnie na tablicy, w zeszycie przedmiotowym lub na karcie pracy.
Dyżurni są zobowiązani do pomocy nauczycielowi w przygotowaniu lekcji i uporządkowaniu klasy po zajęciach.
Poprawić można JEDYNIE oceny ze sprawdzianu.
Ocenę ze sprawdzianu można poprawiać w terminie i w formie uzgodnionej z nauczycielem, ale nie później niż 2 tygodnie po zapoznaniu się ucznia z oceną.
Sprawdziany są obowiązkowe i zapowiadane z co najmniej 1 - tygodniowym wyprzedzeniem (czas trwania to jedna lub dwie godziny lekcyjne, zakres materiału jest wpisywany do terminarza w librusie)
Sprawdziany, próbne matury, kartkówki, odpowiedzi ustne i prace semestralne są najważniejszymi ocenami i to one najmocniej wpływają na ocenę semestralną czy końcoworoczną.
Każda próba napisania pracy (sprawdzianu czy kartkówki) w nieuczciwy sposób będzie skutkowało natychmiastowym postawieniem oceny niedostatecznej.
W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej ze sprawdzianu uczeń ma 14 dni na ewentualną jego poprawę (forma pisemna lub ustna).
Uczeń nieobecny na sprawdzianie zobowiązany jest do jego napisania w terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny semestralnej lub końcoworocznej są głównie pozytywne oceny ze sprawdzianów.
Uczeń na lekcji chemii musi mieć:
- układ okresowy pierwiastków
- podręcznik lub karty pracy (po wcześniejszej zapowiedzi nauczyciela)
- zeszyt przedmiotowy, format A4 (dotyczy uczniów klas pierwszych, drugich, trzecich i czwartych zakres rozszerzony)
- odrobioną pracę dodatkową
- kalkulator naukowy
Na miesiąc przed wystawieniem ocen uczeń nie ma możliwości poprawiania lub zaliczania zaległych sprawdzianów.
Należy przestrzegać terminowego oddawania prac dodatkowych, zadań i prezentacji, których uczeń się podjął.
W przypadku uzyskania przez ucznia niedostatecznej oceny kwalifikacyjnej śródrocznej uczeń musi zaliczyć materiał programowy do końca marca.
Uczeń musi zaliczyć pozytywnie dwa semestry, aby otrzymać ocenę pozytywną na koniec roku szkolnego.
W procesie oceniania nauczyciel uwzględnia wiedzę, umiejętności, możliwości, zaangażowanie i postępy ucznia.
Przedmiotowy system oceniania jest zgodny ze statutem szkoły.
Przewiduje się doskonalenie PZO.
Pozostałe warunki oceniania i klasyfikowania zgodne z SSO.