15 września 2024

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania – biologia

Rok szkolny 2024/2025

1. Każdy uczeń przynosi na lekcję podręcznik, zeszyt w kratkę, ołówek, niekiedy materiały papiernicze w zależności od charakteru planowanych zajęć.
2. Kryteria oceny wiedzy i umiejętności:
  • a) poprawne posługiwanie się terminologią
  • b) samodzielność odpowiedzi
  • c) przedstawianie i interpretowanie wiadomości
  • d) umiejętność porównywania i charakteryzowania procesów i zjawisk biologicznych            
  • e) analizowanie schematów, wykresów i ich samodzielne wykonywanie
  • f) formułowanie opinii i sądów
  • g) analiza tekstu
  • h) aktywność na lekcji
  • i ) prace dodatkowe i prezentacje
  • j ) arkusze zadań i ćwiczenia
  • k) poprawne wnioskowanie i formułowanie hipotez i problemów badawczych
3. Ocenianiu podlegają następujące formy pracy ucznia:
  • sprawdziany z działów tematycznych,
  • kartkówki (obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji), (nie muszą być zapowiedziane),
  • odpowiedzi ustne (obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji),
  • zadania z kart pracy ucznia, karty zadań,
  • praca na lekcji (aktywność, zadania, prace domowe, ćwiczenia, zadania z kart pracy ,  praca na lekcji, udział w dyskusjach i inne według uznania),
  • prace związane z realizacja projektu edukacyjnego w danym roku szkolnym,
4. Wszystkie prace  oceniane są w skali procentowej zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania (SSO)
5. Za każdą pracę uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę.
6. Prace pisemne: karkówki, zadania pisemne i sprawdziany, uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji w obecności nauczyciela (nauczyciel udziela informacji zwrotnej uczniowi), a rodzice podczas dyżuru pedagogicznego.
7. Uczeń ma obowiązek aktywnie uczestniczyć w lekcji. Aktywna postawa będzie promowana ,,+”. Gdy uczeń zbierze sześć ,,+” nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę bardzo dobrą.
8. Dyżurni przygotowują niezbędne na lekcji pomoce przed lekcją. Nie wywiązanie się z obowiązku będzie równoznaczne z wpisaniem ujemnych punktów z zachowania w dzienniku lekcyjnym lub zeszycie klasowym.
9. Raz w semestrze uczeń może być nieprzygotowany bez podania przyczyny. Należy ten fakt zgłosić przed lekcją podając kartkę z imieniem, nazwiskiem i numerem z dziennika. Nie dotyczy to zapowiadanych sprawdzianów i kartkówek. Wyjątek stanowi choroba powyżej jednego tygodnia.
10. Ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych i prac dodatkowych nie można poprawiać.
11. Ocenę niedostateczną  tylko ze sprawdzianu w semestrze można poprawiać w terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem, lecz nie później jak w ciągu 2 tygodni od chwili zapoznania się z oceną.
12. Poprawa sprawdzianu może odbyć się w formie odpowiedzi ustnej.
13. Oceny śródroczne  i oceny końcowo roczne zostaną wystawione z ocen cząstkowych, wśród których najważniejsze są oceny kolejno ze sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych i innych form pracy ucznia. Oceny śródroczne i końcowo roczne nie są ani średnią arytmetyczna ani średnią ważoną.
14. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny semestralnej lub końcowo rocznej są głównie  pozytywne oceny ze sprawdzianów, kartkówek oraz zadań problemowych.
15. Jeżeli  uczeń nie pisał sprawdzianu zapowiadanego z tygodniowym wyprzedzeniem lub zapowiedzianej kartkówki, to ma obowiązek napisania tego sprawdzianu na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły lub po uzgodnieniu  z nauczycielem (nie później niż w ciągu dwóch tygodni od pierwotnej daty sprawdzianu). Po tym terminie nauczyciel wpisuje do dziennika ocenę , jeżeli uczeń nie napisze sprawdzianu, jest to jednoznaczne z oceną niedostateczną wpisaną do dziennika. W sytuacji losowej sprawdzian może odbyć się także w formie odpowiedzi ustnej.
16. Raz lub dwa razy w semestrze są oceniane zadania dodatkowe.
17. W przypadku oceny niedostatecznej na pierwszy semestr roku szkolnego uczeń zobowiązany jest, po konsultacji z nauczycielem, do końca marca danego roku poprawić ocenę semestralną, aby uzyskać pozytywną ocenę końcowo roczną.
18. Po okresie nieobecności w ciągu tygodnia należy uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie.
19. Na lekcjach wyłączone są i schowane telefony komórkowe: w trakcie pisania sprawdzianów, testów  i innych prac pisemnych  telefony są odłożone na biurku nauczyciela lub na pólkach w sali.
20. Relacje w czasie zajęć: nauczyciel – uczniowie:
  • nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu nie krzyczy, nie wyśmiewa ucznia,
  • uczniowie  są zdyscyplinowani, nie przeszkadzają w prowadzeniu lekcji np. rozmową między sobą,
  • zabierają głos po wcześniejszym zgłoszeniu się, unikają spóźnień,
  • dyskutujemy za pomocą argumentów, nie używamy wulgaryzmów,
  • na lekcjach wyłączone są i schowane do plecaków, toreb, torebek telefony komórkowe i inne urządzenia telekomunikacyjne,
  • napoje trzymamy w plecakach, torbach, przy ławce  i pijemy w razie potrzeby; 
  • nie jest dopuszczalne jedzenie i żucie gumy w czasie zajęć lekcyjnych.
21. Pozostałe warunki oceniania i klasyfikowania zgodne z SSO.

Logo
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.