15 września 2023

Przedmiotowe Zasady Oceniania

Przedmiotowe Zasady Oceniania – INFORMATYKA

Klasy I A, I C, II A, II C, III A, III C - Rok szkolny 2023/2024
 

I. Przedmiotem oceny są:
  1. wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości intelektualnych ucznia,
  2. wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programu nauczania,
  3. wysiłek wkładany przez ucznia, zaangażowanie oraz orzeczenie/opinię z poradni,
  4. kreatywność, aktywność i systematyczność.

II. Zasady oceniania oraz informacja o ocenach oraz sposobach i terminach poprawiania ocen:

  1. Masz prawo zgłosić trzy razy w semestrze nieprzygotowanie do zajęć, wynikające z choroby, sytuacji losowych itp. (nie dotyczy to zapowiedzianych prac klasowych). Wyjątek - dłuższa choroba, pobyt w szpitalu (> tydzień). Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak pracy domowej (praca domowa bez odpowiedniego rozwiązania/opracowania, same odpowiedzi) lub jej znacznej części, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje za każdy brak ocenę niedostateczną.
  2. Zaplanowane przez nauczyciela formy sprawdzające wiedzę i umiejętności są obowiązkowe.
  3. W semestrze masz prawo poprawić wszystkie oceny z sprawdzianów, kartkówek, ćwiczeń praktycznych (w terminie do tygodnia od uzyskania oceny). Wówczas podstawą do obliczenia średniej ważonej jest ta ocena, która jest korzystniejsza dla Ciebie, przy czym poprawiona ocena otrzymuje wagę 1, natomiast w przypadku kartkówki – liczy się średnia ocen.
  4. Uczeń, który nie pisał razem z klasą sprawdzianu w wyznaczonym terminie, powinien w ciągu tygodnia od swego powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem nowy termin (nauczyciel wyznacza termin) i przystąpić do napisania pracy.
  5. Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie/kartkówce, nie może otrzymać z tego powodu oceny niedostatecznej, ale ma obowiązek napisać sprawdzian/kartkówkę na najbliższej lekcji.
  6. Twoja aktywność na lekcji, czyli np. co najmniej dwukrotna poprawna odpowiedź na zajęciach, do której zgłaszasz się „na ochotnika”, prawidłowe rozwiązanie zadania na tablicy są oceniane na „+ ”. Pięć „+” daje ocenę bardzo dobrą, osiem „+” daje ocenę celujący. Ty wybierasz!
  7. Za nieprawidłowe odpowiedzi na lekcjach, brak podstawowych wiadomości, częściowy brak zadania, niewykonywanie poleceń nauczyciela otrzymujesz „–”. Trzy „–” dają ocenę niedostateczną.
  8. Uczeń, który nie pracuje samodzielnie podczas sprawdzianu czy wykonując wyznaczone zadania (korzysta z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych, zmienił grupy, inne) lub na początku lekcji nie zgłosi braku pracy domowej lub nie odda wymaganych prac w wyznaczonym terminie - otrzymuje ocenę niedostateczną.
  9. Nauczyciel ma prawo zażądać od uczniów złożenia w wyznaczonym miejscu, na czas trwania pracy pisemnej, wszelkich urządzeń elektronicznych, w szczególności telefonów komórkowych.
  10. Sprawdziany są zapowiedziane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w dzienniku elektronicznym) i podany jest zakres  wiedzy.
  11. Kartkówki obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane.
  12. Na każdą pracę pisemną przypada tylko jeden ustalony wspólnie z klasą termin poprawy. Jeśli uczeń nie pojawił się na poprawie w wyznaczonym terminie traci szansę jej poprawy.
  13. Na koniec semestru nie ma możliwości poprawiania ocen ze sprawdzianów, których termin poprawy już minął.

III. Formy oceniania wiadomości i umiejętności ucznia:

Oceny cząstkowe w semestrze otrzymujesz za:

  • Sprawdziany umiejętności oraz wiedzy,
  • kartkówki z ostatnich trzech zajęć,
  • ćwiczenia praktyczne,
  • odpowiedź ustną, referat, prezentacja,
  • aktywność na lekcjach,
  • pracę w grupach,
  • zadanie domowe,
  • prace długoterminowe,
  • inne formy aktywności (udział w konkursach informatycznych, projekty, itp.).

IV. Kryteria ocen i ocenianie sumujące:

1. Oceny ze sprawdzianów i kartkówek mogą być wystawiane na podstawie skali punktowej po jej przeliczeniu procentowym w stosunku do maksymalnej ilości punktów według następujących zasad:
  • Niedostateczny (1, ndst) 0 – 39 %
  • Dopuszczający (2, dop) 40 – 55 %
  • Dostateczny (3, dst) 56 – 74 %
  • Dobry (4, db) 75 – 89 %
  • Bardzo dobry (5, bdb) 90 – 99 %
  • Celujący (6, cel) 100% i wyżej (np. zadanie dodatkowe)

2.  Podstawą wystawienia oceny końcowosemestralnej będzie średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego semestru. Zagrożenie oceną niedostateczną wystawiane jest do średniej 2,0.

3.  Uczeń, który nie zaliczył pierwszego semestru, zobowiązany jest do jego poprawy w czasie wyznaczonym przez nauczyciela. Ocenę z zaliczenia wstawiamy bez wagi w drugim semestrze i wówczas wystawiając ocenę końcoworoczną bierzemy średnią arytmetyczną ze średniej ważonej z drugiego semestru a za pierwszy semestr liczmy 1,8.

Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub byli nieklasyfikowani w I okresie nauki, powinni do końca marca zdać wyznaczony przez nauczyciela materiał w formie pisemnej lub ustnej. Tylko pozytywną ocenę, potwierdzającą zdanie I okresu, wpisuje się do dziennika w rubryce ocen II okresu (bez wagi) . W przypadku niezaliczenia I okresu w wyznaczonym terminie uczeń powinien osiągnąć przynajmniej dostateczne wyniki w II okresie, by otrzymać pozytywną ocenę końcoworoczną.

4. Ocena na zakończenie roku jest średnią arytmetyczną ze średnich ważonych semestru I i II.

5. Na lekcjach matematyki obowiązuje SYSTEM ŚREDNIEJ WAŻONEJ. Tabela przyporządkowania wagi poszczególnym formom aktywności ucznia:

Forma aktywności

Waga

Sprawdzian
Odpowiedź ustna, referat, prezentacja
Sprawdzian/kartkówka z 3 ostatnich lekcji
Projekt, praca długoterminowa, ćwiczenia praktyczne
Systematyczna praca w trakcie całego semestru
Aktywność, praca na lekcji, zadanie domowe
Inne

6
3
3
3
3
2
1

6. Progi wymagane na poszczególne oceny:

Ocena

Średnia

Celujący
Bardzo dobry +
Bardzo dobry
Dobry +                    
Dobry                       
Dostateczny +
Dostateczny             
Dopuszczający +
Dopuszczający         
Niedostateczny +     
Niedostateczny         

5,6 – 6
5,2 – 5,59
4,6 – 5,19
4,2 – 4,59
3,7 – 4,19
3,2 – 3,69
2,7 – 3,19
2,2 – 2,69
1,8 – 2,19
1,4 – 1,79
1,0 – 1,39

V.  Zasady udostępniania do wglądu uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym/ sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych.

  1. Wszystkie prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego i na prośbę rodziców udostępniane.
  2. Wszystkie prace pisemne można zobaczyć podczas zebrań lub po indywidualnym umówieniu się
    z nauczycielem.

VI. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z matematyki do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi

  • Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
    i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej.
Logo szkoły
       
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.