Przedmiotowy System Oceniania
Przedmiotowy system oceniania – język polski
Klasa IA, I C, II C, III C - Rok szkolny 2021/2022
1. Na lekcjach języka polskiego obowiązuje system średniej ważonej:
Forma aktywności |
Waga |
Wypracowanie klasowe |
6 |
2. Progi wymagane na poszczególne oceny ( w ocenie rocznej na świadectwie nie ma plusów ani minusów):
Ocena |
Średnia |
Celujący |
5,6 – 6 |
3. Ocenie podlegają:
a. wypracowania – tworzenie tekstu własnego o charakterze argumentacyjnym w oparciu o wiersz lub bez tekstu źródłowego;
b. testy sprawdzające rozumienie czytanego tekstu, testy historycznoliterackie, testy sprawdzające wiedzę oraz szkice interpretacyjne tekstów kultury;
c. przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat lub przygotowanie referatu;
d. prezentacja lidera grupy, która przygotowała zadany materiał;
e. zadania domowe długie sprawdzające umiejętność pisania wypracowań o charakterze argumentacyjnym, testów czytania ze zrozumieniem, historycznoliterackich, a także innych wskazanych w podstawie programowej form wypowiedzi pisemnej;
f. zadania domowe krótkie, np. notatki syntetyzujące lub odpowiedzi na pytania z podręcznika, streszczenia;
g. sprawdziany ze znajomości treści i problematyki lektur;
h. odpowiedzi ustne z trzech ostatnich lekcji;
i. udział w lekcji – aktywność;
j. przygotowanie do lekcji.
4. Prace klasowe (wypracowania), testy wiedzy oraz testy czytania ze zrozumieniem, historycznoliterackie oraz szkice interpretacyjne będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz wpisywane do terminarza w dzienniku Librus.
5. Wcześniej podany zostanie zakres tematyczny sprawdzianów z wiedzy i testów historycznoliterackich.
6. Kartkówki nie są zapowiadane.
7. Wszelkie prace niesamodzielne będą otrzymywały ocenę niedostateczną.
8. Po okresie nieobecności, w ciągu tygodnia, należy uzupełnić braki materiału i zapisy w zeszycie.
9.Na następną lekcję języka polskiego należy uzupełnić pisemne prace domowe, których uczeń nie wykonał w terminie, wykorzystując możliwość zgłoszenia nieprzygotowania. Jeśli nie wywiąże się z tego obowiązku, otrzymuje ocenę niedostateczną.
10. Pod pojęciem aktywności na lekcji rozumiemy przynajmniej trzykrotne zabranie głosu w sensie merytorycznym, czyli wnoszące coś do tematu poruszanego na lekcji. Aktywność oznaczona jest w dzienniku znakiem +, trzy aktywności są zamieniane na ocenę bardzo dobrą, a pięć na celującą.
11. Można trzykrotnie w semestrze nie być przygotowanym do lekcji. Nieprzygotowanie dotyczy zarówno zadań pisemnych, jak i ustnych (nie obejmuje znajomości lektury). Nieprzygotowanie zaznaczone jest w dzienniku znakiem -, czwarty i każdy następny -, czyli nieprzygotowanie oznacza ocenę niedostateczną.
12. Przed omawianiem lektur przeprowadzane będą sprawdziany ze znajomości ich treści. Ocenę niedostateczną ze znajomości treści i problematyki lektury uczeń zobowiązany jest poprawić w ciągu dwóch tygodni. Uczeń, który nie wywiąże się z tego obowiązku, otrzymuje ocenę niedostateczną.
13. Na lekcjach obowiązkowy jest podręcznik. Brak podręcznika oznacza nieprzygotowanie do lekcji.
14. Obowiązkiem ucznia jest prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
15. Ocenę niedostateczną z testów z wiedzy, testów czytania ze zrozumieniem, historycznoliterackich, wypracowań klasowych, długich zadań domowych można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. W sytuacjach szczególnych w terminie ustalonym z nauczycielem.
16. Uczeń nieobecny na pracy klasowej, teście czytania ze zrozumieniem, historycznoliterackim, sprawdzianie z wiedzy lub sprawdzianie z lektury ma obowiązek przystąpić do napisania ich na najbliższej lekcji lub w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Uczeń, który nie wywiąże się z tego obowiązku, otrzymuje ocenę niedostateczną.
17. Najwyżej będzie oceniany ten uczeń, który wykaże się oryginalnością dowodzenia i myśleniem krytycznym oraz poszukujący nowych rozwiązań problemów.
18. Relacje na lekcjach:
a. nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu nie krzyczy, nie wyśmiewa ucznia;b. dyscyplina polega na nieprzeszkadzaniu w lekcji, zabieraniu głosu po wcześniejszym zgłoszeniu się, unikaniu spóźnień;
c. dyskutujemy za pomocą argumentów, nie używamy wulgaryzmów;
d. na lekcjach wyłączone są i schowane telefony komórkowe; w trakcie pisania wypracowań klasowych i innych prac pisemnych telefony są odłożone na biurku nauczyciela lub na półkach w sali;
c. można- po uzgodnieniu z nauczycielem- mieć na ławce napoje; nie jest jednak dopuszczalne jedzenie i żucie gumy na lekcjach.
W sytuacji nauczania zdalnego obowiązywać będą zasady bezpieczeństwa i organizacji zajęć przyjęte w szkole.