Zajęcia terenowe w Stacji Ekologicznej Wydziału Biologii UAM.
Od 21 do 23 maja 2019 roku uczniowie klasy II c i II b z rozszerzoną biologią i geografią uczestniczyli w warsztatach, badaniach oraz wykładach „ Laboratorium terenowego” w Jeziorach. Celem zajęć były badania ekologicznych grup organizmów wodnych oraz rozwijanie zdolności poznawczych , zainteresowań ekologicznych i doskonalenie znaczenia i wykorzystania metody naukowej w badaniach terenowych. Z tych to powodów duża część zajęć odbyła się na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego. Polegały one na obserwacji terenu , doskonaleniu umiejętności badawczych i zdolności poznawczych uczniów. Uczestnicy, pod koi geografii liceum w Tarnowie Podgórnym. Rozpoznawali i obserwowali w terenie formy rzeźby polodowcowej. Obserwowali i analizowali wpływ okolicznych pól I sąsiedztwa człowieka na degradację jezior. Zapoznali się z metodami przeciwdziałania eutrofizacji jezior i spadku w nich bioróżnorodności. Analizowali i oceniali w terenie skutki eutrofizacji oraz rozpoznawali zbiorniki o różnym poziomie degradacji. Uczestniczyli w bardzo ciekawych zajęciach dotyczących analizy grup ekologicznych organizmów w zbiornikach wodnych. Przeprowadzali samodzielne analizy przygotowanych prze siebie próbek z pobranej wody jeziora Góreckiego. Określali skład gatunkowy i rozpoznawali gatunki w samodzielnie przygotowanych preparatach mikroskopowych. Uczyli się korzystać z klucza do oznaczania gatunków planktonowych. Zajęcia pozwoliły na utrwalenie wiadomości zdobytych wcześniej na lekcjach biologii. Analizowali łańcuchy pokarmowe jeziora. Zapoznali się z grupami niebezpiecznych toksyn wydzielanych przez sinice. Zdobywali wiedzę na temat kumulacji toksyn w organizmach . Obserwowali mikro – i makroskopowo formy morfologiczne glonów. Zostali zapoznani z budową i klasyfikacją glonów makroskopowych i zooplanktonu. Określali przystosowania pelagialu do środowiska życia. Nauczyli się dokonywać poboru prób planktonowych do badań. Wszystkie te działania miały na celu doskonalenie metody naukowej, która stanowi podstawę nauk biologicznych i badań terenowych. W terenie analizowali wiek drzewostanu WPN oraz rolę wiatrołomów w środowisku i ich wpływ na bioróżnorodność obszarów leśnych. Uczniowie uczestniczyli w ćwiczeniach „ Od mapy analogowej po cyfrowe dane przestrzenne czyli jak ujarzmić topografię”. Podczas dwudniowych warsztatów i ćwiczeń wszyscy uczestnicy pracowali z zapałem. Uczniowie sprawnie posługiwali się profesjonalnym sprzętem laboratoryjnym i pomiarowym sprzętem geodezyjnym oraz programem komputerowym do tworzenia map.
Forma zajęć zaproponowana przez organizatora nauczyciela biologii i nauczyciela geografii liceum jest najlepszą z możliwych do rozwijania świadomości ekologicznej i doskonalenia zdolności poznawczych naszej młodzieży. Każdy uczestnik mógł przekonać się, jak duże znaczenie mają badania terenowe, umiejętność obserwacji i prawidłowego wnioskowania w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy w dziedzinie nauk przyrodniczych. Mamy nadzieję, że zdobyte wiadomości i umiejętności zaprocentują podczas następnego cyklu tych zajęć, wiosną 2016 roku.
Alina Śmidoda
Nauczycielka liceum